آب مروارید | چشم | بیماری های چشم | چشم پزشکی | علائم آب مروارید | کلینیک مهر

یائسگی
خرداد ۲۰, ۱۳۹۷

آب مروارید

چشم ها یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین اعضاء بدن هستند که بدون آنها زندگی قطعاً بسیار دشوار و ویران کننده خواهد بود. این عضوهای زیبا و شفاف در برخی موارد دچار ناملایمات و بیماری هایی خواهند شد که ممکن است آنها را دچار اختلال در عملکرد نماید، یکی از این بیماری ها آب مروارید است که حتماً نام آن را زیاد شنیده اید.

آب مروارید

البته بیشتر ما این بیماری را در افراد مسن و بسیار سالخورده دیده ایم که خب امری طبیعی ست زیرا این عارضه به علت اختلالاتی در عدسی چشم ایجاد می گردد و افراد سالخورده برای ایجاد آن بسیار مستعد و مناسب هستند.

در ابتدا باید بدانیم آب مروارید چیست؟

برای اینکه اجسام توسط چشمها دیده شوند نور بایستی از عدسی عبور کرده و به شبکیه چشم تابانده شود. این عدسی چشم به طور طبیعی باید شفاف بوده تا بتواند نور را به بهترین شکل ممکن از خود عبور دهد.

عدسی از پروتئین و آب تشکیل شده است و گاهی بر اثر برخی عوامل محیطی و همچنین عوامل درونی، ترکیب این پروتئین تغییر کرده و قسمتی از عدسیِ شفاف کدر می شود. نتیجۀ این مسئله، نرسیدنِ نور به شبکیه و در نتیجه تار شدن دید شخص می باشد که این عارضه را آب مروارید می گوییم.

این بیماری بایستی در همان مراحل اول تشخیص و برای درمان آن اقدام شود وگرنه بر شدت آن افزوده خواهد شد.

علل ایجاد بیماری آب مروارید چیست؟

در باور عامه، معمولاً آن چیزی که باعث ایجاد آب مروارید می شود را بیشتر کهولت سن می دانند اما همیشه هم مسئله به این شکل نیست.

محققان با تحقیقات فراوان دریافتند علاوه بر افزایش سن، مواردی مانند تماس زیاد و بیش از اندازه با نور خورشید در طولانی مدت، سیگار کشیدن و همچنین بیماری قند را نیز می تواند از عوامل ایجاد این بیماری چشمی باشد. قطعاً با رعایت برخی موارد مانند سیگار نکشیدن، پیشگیری از ایجاد دیابت و همچنین کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

علائم آب مروارید:

این بیماری دارای چندین علائم مشخص می باشد که برخی از آنها از این قرار می باشند:

کم شدن دید در شب هنگام

افزایش نزدیک بینی و تغییر دادن مداوم شماره عینک بیمار