آرتروز گردن | پیشگیری از بروز آرتروز گردن | روش های درمان آرتروز گردن | کلینیک مهر

زاویه سازی صورت کلینیک مهر
زاویه سازی صورت
فروردین ۱۰, ۱۳۹۸
لیزر موهای زیر بغل کلینیک مهر
لیزر موهای زیر بغل
فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

آرتروز گردن کلینیک مهر

آرتروز گردن

به کشیدگی، درد و سفتی مهره های گردن، آرتروز گردن می گویند. آرتروز گردن عوارض ناگواری برای سلامتی افراد به همراه دارد. این عارضه معمولاً به دلیل کهولت سن و سائیدگی مهره ها روی می دهد.

آرتروز گردن کلینیک مهر

آرتروز گردن با رعایت تمامی نکات مراقبتی و درمانی به سادگی کنترل و رفع می شود. درمان های فیزیکی و داروهای خوراکی برای رفع این مشکل بسیار مفید می باشند.

علل بروز آرتروز گردن

استعمال دخانیات، سابقه ژنتیکی دردهای استخوانی و گردن درد در خانواده، استرس و افسردگی، داشتن شغلی که با حرکت گردن و سر در ارتباط هستند و طی آن شخص به حمل بارهای بسیار سنگین وزن مشغول می باشد، اصابت ضربه به گردن، داشتن عادات اشتباه مثل خم کردن گردن به پایین جهت مطالعه کتاب، کار با رایانه و تلفن همراه یا رانندگی در طولانی مدت و… از جمله دلایل بروز آرتروز گردن هستند.

احساس ضعف و بی حسی در قسمت بازوها، انگشتان، دستها و پاها، داشتن سردرهای طولانی مدت، ایجاد مشکل در راه رفتن، از دست دادن تعادل، اسپاسم های عضلانی در شانه ها و گردن و … از جمله عوامل بروز آرتروز گردن به شمار می آیند.

زمانی که فرد از گردن درد شدید نزد پزشکی رجوع نماید معمولاً پزشک معالج با معاینه گردن، بازو، شانه و حتی پاهای بیمار و تجویز آزمایش های تشخیصی همچنین در موارد تکمیلی بررسی اسکن تصویری بیمار از جمله تصاویر سی تی اسکن یا MRI  یا عکسبرداری اشعه X قادر است شدت این عارضه را تشخیص دهد. پزشک با این تشخیص متناسب با سن بیمار، نوع عارضه، سابقه بیماری های زمینه ای و جنسیت بیمار روش های درمانی را تجویز خواهد نمود.

روش های درمانی

در ابتدا پزشکان شیوه های غیر جراحی و غیر تهاجمی را به بیمار توصیه می کنند. این روش های درمانی عبارتند از انجام حرکات و ورزش های خاص جهت تسکین درد و نیز کشش و تقویت عضلات ضعیف شده. طول دوره این درمان ها متفاوت بوده ولی در کل بین ۶ الی ۸ هفته به طول خواهد انجامید. ضمن اینکه ممکن است بیمار طی درمان از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرد.

پیشگیری از بروز آرتروز گردن

در ابتدا برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن، به باری که قصد حمل آن را دارید توجه کنید. نبایست سنگینی بار یا کیف خود را روی یک دوش خود تحمیل نمایید، چرا که این عمل موجب از بین رفتن تعادل بدن می شود و برای گردن مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

در حقیقت تحمل وزن بسیار بالا موجب ایجاد درد، فشار عضلانی و تورتیکولیز یا همان کجی گردن خواهد شد. توصیه می شود از بالش های بلند استفاده نکنید. این امر سبب ایجاد فشار در قسمت مهره های گردن می شود. بنابراین از بالش های مناسب و استاندارد برای خوابیدن استفاده نمایید.

از قرار گرفتن بدن در حالاتی که موجب ایجاد درد در گردن می شود (به ویژه در حالت خواب که برای مدت زمان طولانی بدن در یک حالت قرار می گیرد.) اجتناب نمایید. کسانی که مجبور به انجام حرکات و فعالیت های جسمی بسیار زیادی هستند، می بایست تا حد امکان از انجام حرکات تند، ناگهانی و شدید خودداری کنند، چرا که انجام این حرکات سنگین، باعث ایجاد فشار در قسمت مهره های گردن می شود.

به منظور پیشگیری از بروز آرتروز گردن، ورزش هایی مثل ایروبیک، حرکات کششی و جلسات ریلکسیشن مفید است. حین انجام حرکات ورزشی حواستان به حرکات باشد و همواره گردن خود را صاف نگاه دارید. ضمناً توصیه می شود از فشارهای روحی و استرس های شدید برحذر باشید.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی