اورولوژی | سنگ کلیه | عفونت دستگاه ادراری | پروستات | کلینیک مهر

تیروئید پرکار
تیر ۳۰, ۱۳۹۷

اورولوژی

دستگاه ها و اورگان های تولید مثل در مردان و همچنین اورگان ها و مجاری دفع ادرار در مردان و زنان توسط رشتۀ اورولوژی که یکی از شاخه های پزشکی ست بررسی می شود. این رشته در دانشکدۀ پزشکی به مدت ۵ سال تدریس خواهد شد و متخصص می تواند پس از این مدت، ۳ سال دیگر نیز برای دریافت مدرک فوق تخصصی در سایر رشته ها تحصیل نماید.

اورولوژی

به فردی که در رشتۀ اورولوژی تحصیل کرده و موفق به دریافت مدرک پایان دوره می شود «اورولوژیست» می گویند. یک اورولوژیست دستگاه های مجاری ادراری مانند کلیه ها، مجاری ادرار، مثانه، حالب ها، بیضه ها، غدد آدرنال، آلت تناسلی، کیسه های منی، VAS ، و همچنین ارگان های تولید مثلی مردانه را بررسی و بیماری های آنها را درمان می کند. همچنین در زنان نیز همین ارگان های تولید ادرار و مجاری ادراری بررسی می شود اما اورگان های تولید مثلی زنانه هیچ ربطی به این رشته ندارد.

به علت نزدیک بودن و پیوسته بودن مجاری و اورگان های ادراری با اورگان ها و دستگاه های تولید مثلی، بیماری های هر دو طرف ممکن است به هم منتقل شوند به همین دلیل نام برخی از بیماری های مرتبط را بیماری های ادراری تناسلی نهاده اند.

درمان بیماری ها در اورولوژی چگونه انجام می شود؟

اورولوژی نیز مانند سایر رشته های پزشکی برای درمان بیماری ها اقدامات مناسبی انجام می دهد. مثلاً درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه، عفونت و مشکلات متعدد پروستات، عفونت های دستگاه ادراری و… . برخی از این بیماری ها توسط معاینات و آزمایش های سبک و سنگین تشخیص داده شده و با تجویز انواع دارو درمان می شوند، مانند عفونت های دستگاه ادرار. برخی نیز پس از آزمایشات مربوطه می بایستی حتماً با عمل رفع گردند مانند برخی از انواع سنگ کلیه، مشکلات گیر افتادن سنگ در حالب ها و… .

در سال های دور، جراحی های مختلف در اورولوژی فقط به صورت جراحی باز یعنی برش توسط چاقوی جراحی و رسیدن به محل بیماری انجام می شد. اما سال هاست با دستگاهی به نام لاپاراسکوپ دیگر بسیاری از آن دردسرها تمام شده و نیازی نیست بیمار را با درد جراحی باز درگیر کنیم.

با این دستگاه، اورولوژیست پس از تشخیص بیماری و محل درد، سوراخی کوچک با توجه به نفوذ راحت به بدن ایجاد کرده و لوله ای نازک را وارد بدن می کند. سپس با حرکت به سمت محل بیماری و دیدن به صورت مستقیم توسط دوربین های دستگاه، بیماری را درمان می کند.