بارداری پرخطر | شرایط بارداری پرخطر | مراقبت‌های پزشکی در حاملگی پرخطر | کلینیک مهر

پولیپ بینی کلینیک مهر
پولیپ بینی
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷
بیماری هموفیلی کلینیک مهر
بیماری هموفیلی
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷

بارداری پرخطر کلینیک مهر

بارداری پرخطر

اصطلاح بارداری پرخطر به زنانی اطلاق می‌شود که دارای بعضی از شرایط خطرناک هستند. این زنان به مراقبت‌های ویژه‌ای در دوره بارداری و بعد از زایمان نیاز خواهند داشت.

بارداری پرخطر کلینیک مهر

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است بارداری را در معرض خطر قرار دهد. واژه پرخطر در ابتدا ممکن است ترسناک به نظر آید، ولی این کلمه تنها یک عنوان و راهی است به این جهت که پزشکان اطمینان یابند شما مراقبت‌های ویژه‌ای را در زمان بارداری پرخطر دریافت می نمایید.

مادرانی که در دوره بارداری پرخطر به سر می برند برای تحت نظر بودن به منظور حفظ سلامت خود و جنینشان معمولاً نیاز به سونوگرافی ها و آزمایش‌های بیشتری در این دوره خواهند داشت. این مراقبت‌ها موجب می شود در صورت بروز هر مشکلی پزشک سریعاً آن را تشخیص دهد و اقدامات پزشکی لازم را صورت دهد.

شرایط بارداری پرخطر

از جمله شرایطی که موجب می شود مادران، بارداری پرخطری را تجربه کنند می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

• بیماری‌های عفونی نظیر  HIVیا هپاتیت C
  • شاخص تودۀ بدنی بیشتر از ۳۵ یا کمتر از ۱۸/۵
  • مادران مبتلا به سرطان
  • مادران مبتلا به دیابت
  • مادران مبتلا به فشار خون بالا
  • دارای مشکلات کلیوی
  • مادران مبتلا به صرع
  • مادران معتاد به الکل یا مواد مخدر
  • سن بیشتر از ۳۵ سال یا کمتر از ۱۷ سال
  • بارداری دو یا چندقلو
  • سابقه بیش از سه مرتبه سقط جنین
  • سابقۀ خانوادگی یا شخصی تولد نوزاد دارای نقص‌های مادرزادی
  • سابقۀ زایمان زودهنگام یا دیابت بارداری

این موارد می‌توانند نوزاد و مادر را در معرض خطراتی از جمله زایمان زودرس، رشد آهستۀ جنین، پره‌اکلامپسی  یا مسمومیت حاملگی و مشکلات مربوط به جفت قرار دهد.

مراقبت‌های پزشکی در حاملگی پرخطر

مادران با تشخیص بارداری پرخطر، می بایست تعداد دفعات بیشتری در دوره حاملگی خود به پزشک مراجعه نمایند. معمولاً پزشکان جهت اطمینان یافتن از این که جنین به خوبی رشد می کند، تعداد دفعات بیشتری سونوگرافی تجویز خواهند نمود.

فشار خون مادر به صورت منظم تحت کنترل قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه آزمایش ادرار جهت بررسی میزان پروتئین برای تشخیص علائم عفونت‌های دستگاه ادراری و پره‌اکلامپسی صورت خواهد گرفت.

در صورتی که مادر دارای سن بیشتر از ۳۵ سال باشد یا اگر در حاملگی قبلی جنین مشکل ارثی یا کروموزومی داشته باشد، امکان دارد پزشک به طور مستقیم بدون منتظر ماندن برای جواب آزمایش‌های غربالگری، برای این افراد آزمایش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین نظیر آزمایش CVS  و آمنیوسنتز را تجویز نماید.

ضمن اینکه در صورت ابتلا به دیابت امکان دارد پزشک جهت بررسی و کنترل بیماری، به طور مداوم آزمایش خون تجویز نماید. ممکن است بارداری پرخطر موجب شود که امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد، هر چند بهتر است با پزشک خود در خصوص این مسئله صحبت کنید.

لازم به ذکر است مادرانی که در بارداری پرخطر به سر می برند مطمئن شوند که پزشک معالجشان در خصوص بارداری پرخطر دارای تجربه کافی است. ضمن اینکه اگر در این دوره مادران تمام داروهای تجویزی را به موقع مصرف نمایند و تغذیه سالمی داشته باشند می توانند زایمان راحت تری داشته باشند.

رجوع سریع به پزشک

از جمله نشانه ها و علائمی که در صورت مشاهده آنها، می بایست سریع به پزشک و اورژانس اطلاع داد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

• تغییر در میزان حرکات جنین
  • تورم ناگهانی دست، صورت یا پا