بیماری آندومتریوز چیست | علائم بیماری آندومتریوز | روشهای درمان بیماری آندومتریوز | خونریزی بسیار شدید در طول عادت ماهیانه | کلینیک مهر

عفونت واژن کلینیک مهر
عفونت واژن
اکتبر 26, 2019
علل تپش قلب کلینیک مهر
علل تپش قلب
نوامبر 11, 2019

بیماری آندومتریوز کلینیک مهر

بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز : در طول یک دوره قاعدگی طبیعی، ضخامت پوشش داخلی رحم به اسم آندومتریوم جهت آماده‌ سازی برای باردار شدن افزایش پیدا می کند. چنانچه در آن ماه باردار نشوید، بدن شما در طول قاعدگی، لایه آندومتریوم را فرو می ‌ریزد آنگاه فرایند ضخیم شدن مجدد در دوره بعدی آغاز می‌ شود. در بیماری آندومتریوز بافتی بسیار شبیه به آندومتریوم در خارج از رحم شروع به رشد می‌ کند.

بیماری آندومتریوز کلینیک مهر

این بافت می ‌تواند داخل یا روی تخمدان‌ ها، بخش ‌های حمایت‌ کننده رحم یا دیوارۀ حفرۀ لگن و لوله‌ های رحم ایجاد شود. در برخی موارد امکان دارد این بافت در نواحی دیگر مانند دهانۀ رحم، مقعد، واژن، روده و مثانه نیز ظاهر شود.  مشکل این است که چنین بافتی مثل بافت آندومتری طبیعی عمل می ‌کند و هر مرتبه که ضخیم شده با شروع قاعدگی فرو می ریزد، اما با این تفاوت که بافت آندومتریوز نمی ‌تواند همانند بافت آندومتری طبیعی فرو بریزد. بنابراین، آندومتریوز می تواند موجب ایجاد زخم، تحریک و التهاب شود. همچنین این بافت می تواند از خروج تخمک‌ ها از تخمدان یا بارور شدن آن به وسیله اسپرم پیشگیری کند. ضمن اینکه می ‌تواند لوله‌ های رحم را زخم کند و با انسداد آن ها مانع از تماس اسپرم و تخمک شود.

علائم

بعضی از زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، ولی علاوه بر مشکلات باروری، سایر نشانه های شایع آندومتریوز عبارتند از:

• خونریزی بسیار شدید در طول قاعدگی یا لکه‌ بینی بین دوره‌ ها
  • لگن درد
  • دفع ادرار دردناک
  • تخلیۀ شکم دردناک در طول دوره قاعدگی
  • آمیزش جنسی دردناک
  • درد شدید شکم قبل و بعد از دوره قاعدگی
  • درد پایین کمر

درمان

اکثر خانم هایی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند، می توانند به طور طبیعی باردار شوند، ولی در صورتی که برای باردار شدن دچار مشکل شده اید، احتمال دارد آندومتریوز دلیل این مشکل باشد. برای پی بردن به این مسئله، امکان دارد پزشک یک جراحی لاپاراسکوپی پیشنهاد کند. در این شیوه، پزشک دوربین کوچکی را توسط یک لوله وارد شکم بیمار می کند تا وجود بافت‌ های آندومتریوم غیرطبیعی را مورد بررسی قرار دهد. شاید پزشک برای تأیید تشخیص، از بیوپسی استفاده نماید. چنانچه پزشک تشخیص داد فرد دچار آندومتریوز است، با توجه به شدت بیماری، روش درمان تعیین می شود. چند روش درمانی وجود دارد که عبارتند از:

دارو: دارو به تنهایی یا در ترکیب با عمل جراحی معمولاً می ‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد.

داروهای باروری برای تحریک تخمک‌ گذاری: بدین جهت که بعضی زنان مبتلا به آندومتریوز دچار مشکلات تخمک‌ گذاری هستند، روش درمانی دیگر مصرف داروهای باروری برای تحریک تخمک‌ گذاری می باشد.

جراحی: اگر بیمار و پزشک تصمیم به انجام جراحی بگیرند، پزشک تلاش می کند که تا حد امکان بافت بیمار را بردارد. در بعضی از خانم ها، جراحی به میزان قابل توجهی مشکلات باردار شدن آنان را برطرف می کند. البته باید گفت احتمال بارداری در زنانی که دچار آندومتریوز شدید هستند پایین‌ تر است.

لازم به ذکر است که بعضی از درمان ‌های استاندارد برای بیماری آندومتریوز می تواند مانع از بارداری شود یا موجب نقص ‌های بدو تولد شود. در صورتی که قصد دارید باردار شوید، می بایست پیش از شروع درمان آندومتریوز، به پزشک خود اطلاع دهید.