بیماری تالاسمی | روش های تشخیص بیماری تالاسمی | علائم تالاسمی | کلینیک مهر

بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

بیماری تالاسمی کلینیک مهر

بیماری تالاسمی

بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ژنتیکی یا ارثی می باشد که توسط والدین به فرزندان منتقل می گردد این بیماری به دو گونه شدید (ماژور) و خفیف (مینور) یافت می شود.

بیماری تالاسمی کلینیک مهر

علائم تالاسمی

از علائم بیماری تالاسمی که از ۶ ماهگی به بعد دیده می شود می توان به اختلال در خواب، رنگ پریدگی، بیحالی و ضعف کودک اشاره نمود.

عوارض بیماری تالاسمی

به تدریج با رشد کودک عوارض بیماری تالاسمی مثل تغییر چهره بیمار، پهن شدن استخوان چهره، بزرگ شدن طحال و کبد و اختلال در رشد؛ ظاهر می شود. این افراد به دلیل کم خونی همواره به تزریق خون نیاز خواهند داشت و از آنجایی که تزریق مداوم خون موجب افزایش آهن بدن می گردد؛ در نتیجه می بایست مواد دفع کننده آهن به اسم آمپول دسفرال نیز به این کودکان تزریق شود.

ناقلین

تمامی خصوصیات اشخاص مثل رنگ مو، رنگ چشم و … از پدر و مادر به ارث می رسد؛ به گونه ای که برای هر ویژگی دو عامل به اسم ژن (عامل مولد صفات) وجود دارد که یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث خواهد رسید.

چنانچه فردی فقط یک ژن  معیوب را از یکی از والدین خود به ارث ببرد بیمار نمی شود. به این فرد ناقل مبتلا به تالاسمی مینور یا نوع خفیف تالاسمی گفته می شود که می تواند عامل بیماری تالاسمی خود را به کودکان خود انتقال دهد.

بنابراین فرزند او نیز چنانچه تنها یک ژن معیوب را از والدین خود (مادر یا پدر) کسب کند فقط ناقل می باشد و بیمار به شمار نمی آید. در صورتی که در بیماری تالاسمی شدید یا ماژور فرد دو عامل (ژن) معیوب را از پدر و مادر خود به ارث می برد. (مادر و پدر هر دو ناقل هستند.(

چنانچه مادر و پدر هر دو ناقل ژن تالاسمی باشند در هر حاملگی احتمال ۲۵% وجود دارد که فرزندشان یک عامل معیوب را از مادر و یک ژن معیوب را از پدر دریافت کند. بنابراین دو ژن معیوب خواهد داشت و دچار بیماری تالاسمی ماژور می شود.

روش های تشخیص بیماری تالاسمی

• انجام آزمایش ژنتیک در زمان جنینی (پیش از تولد)
  • انجام آزمایش خون

کنترل و درمان بیماری تالاسمی

اساسی ترین شیوه درمان بیماری تالاسمی، تزریق مداوم خون می باشد. رایج ترین روش درمان برای کلیه شکل های تالاسمی، تزریق سلول های قرمز خونی می باشد. چنانچه فرد بیمار در گذشته، در حد مورد نیاز خون دریافت نکند، می بایست جهت بهبود وضعیت جسمی اش، تعداد دفعات تزریق خون را بیفزاید.