بیماری فلج بل | علائم فلج بل | روش های درمان بیماری فلج بل | کلینیک مهر

تیک عصبی
مهر ۶, ۱۳۹۸

بیماری فلج بل

بیماری فلج بل : فلج بل عارضه ای است که در آن عضلات یک سمت صورت ضعیف و یا فلج می شود. این بیماری در یک زمان فقط یک سمت از صورت افراد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به سفت شدن یا سستی آن ناحیه می شود.

بیماری فلج بل کلینیک مهر

فلج بل به دلیل صدمه وارده به عصب جمجمه ای هفتم بروز می کند. این عصب به عنوان عصب صورت نیز شناخته شده است. هر شخصی می تواند به فلج بل مبتلا شود. ولی به نظر می آید این عارضه اغلب در افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که بهبودی از عفونتهای ویروسی را تجربه می کنند، ایجاد می شود. در اکثر موارد، علائم بیماری فلج بل موقتی هستند.

چنانچه این مشکل برای شما پیش آمد، امکان دارد بترسید از این که دچار سکته مغزی شده اید، ولی احتمالاً این طور نیست. سکته مغزی که عضلات صورت را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث ضعف عضلانی در سایر قسمت های بدن نیز می شود و تنها به صورت محدود نیست.

دلیل بروز

اکثر پزشکان معتقدند که فلج بل به علت آسیب به عصب صورت، که منجر به تورم آن می شود، بروز می کند. این عصب از یک قسمت باریک استخوانی در جمجمه عبور می کند. زمانی که عصب دچار تورم می شود حتی به میزان کم به سطح سخت جمجمه فشار اعمال می کند. این شرایط روی عملکرد عصب اثرگذار می باشد.

ضمناً، پژوهشگران بر این باورند که ممکن است عفونتهای ویروسی در ایجاد فلج بل مؤثر باشند. تحقیقات حاکی از این است که ویروس هرپس سیمپلکس۱ (عامل شایع تاولهای تبخالی) امکان دارد مسئول تعداد بسیار زیادی از موارد فلج بل باشد.

علائم

علائم بیماری فلج بل اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شوند. بطوریکه ممکن است شب در شرایطی که هیچ مشکلی ندارید و حالتان خوب است بخوابید، ولی صبح روز بعد زمانی که در آینه به خود می نگرید با سستی و افتادگی قسمتی از صورت خود مواجه شوید.

بعضی افراد ۱ یا ۲ روز قبل از شروع فلج بل، پشت گوش خود دچار درد می شوند. بعضی دیگر اظهار می کنند که چند روز قبل از مشاهده علائم بیماری فلج بل صداها بلندتر از حالت عادی شنیده می شوند.

ضمناً، امکان دارد موارد ذیل را قبل از ایجاد فلج بل تجربه کنید. (لازم به ذکر است که این نشانه ها احتمالاً فقط در یک سمت از صورت بروز می کنند.)

• بی حسی یا احساس درد در پشت گوش
  • کمتر یا بیشتر از حد معمول بودن مقدار آب چشم
  • ناتوانی در بستن پلک یا چشمک زدن
  • پرش عضله های صورت
  • آبریزش دهان
  • افت حس چشایی
  • دشواری در جویدن

معمولاً افتادگی و ضعف صورت طی ۱ یا ۲ روز به اوج خود می رسد. اکثر افراد با گذشت چند هفته بهبود می یابند. آنان اغلب پس از طی سه ماه بهبودی کامل را تجربه می کنند. بعضی افراد مبتلا به بیماری فلج بل دوره ریکاوری طولانی ‌تری دارند. در موارد نادر، ممکن است بیماران برخی علائم دائمی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: علائم ام اس چیست؟

تشخیص

آزمایشی به منظور این که مطمئن شوید دچار فلج بل هستید یا خیر، وجود ندارد. در واقع، پزشکان معمولاً این عارضه را بعد از حذف احتمال ابتلا به اختلالات و بیماری های دیگر تشخیص می دهند.

پزشک به طور کامل و دقیق بیمار را معاینه می کند. در صورتی که وی به فلج بل مشکوک باشد، سعی می کند پلک چشم در قسمت مورد نظر را ببندد. چنانچه پلک بسته نشود، نشان دهنده موردی است که پزشکان به آن پدیده بل می گویند. در این حالت، زمانی که پزشک در تلاش است چشم بیمار را ببندد، چشم به طرف بالا و خارج حرکت خواهد کرد.

آنگاه پزشک رد کردن ابتلا به سایر اختلالات و بیماری ها را پیگیری می کند. وی معمولاً حس تعادل و قدرت شنوایی بیمار را تست می کند. ضمناً، امکان دارد انجام چند آزمایش مثل تصویربرداری پرتو ایکس از جمجمه، ام آر آی، یا سی تی اسکن را تجویز نماید. ممکن است انجام آزمایش الکتریکی به تشخیص درست کمک کند.

روش های درمان

در حال حاضر هیچ چیزی نمی تواند فلج بل را متوقف نماید. در صورتی که فلج بل در نتیجه ویروس تبخال (هرپس سیمپلکس ۱) یا زونا (هرپس زوستر) ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک داروی ضد ویروس نظیر آسیکلوویر را تجویز کند. ولی تاکنون تحقیقاتی که نشان دهد این داروها در کاهش علائم فلج بل اثرگذارند، صورت نگرفته است.

ضمناً، امکان دارد پزشک جهت کاهش تورم عصب صورت یک دوره کوتاه مصرف کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون را تجویز نماید. این کار میتواند مدت زمان علائم فلج بل را کوتاه کند.

پزشک مراقبت اضافی از چشم مورد نظر را توصیه خواهد کرد. ممکن است استفاده از چشم بند نیز پیشنهاد شود؛ چرا که در این عارضه بیمار قادر به پلک زدن و بستن پلک خود نمی باشد. چنانچه اشک چشمها کمتر از حد معمول باشد، ممکن است پزشک جهت پیشگیری از خشک شدن چشم، قطره های چشمی را تجویز کند.

همچنین به برخی بیماران ماساژ عضلات صورت توصیه می شود. در موارد بسیار نادر در صورتی که علائم بعد از طی مدتی رفع نشود امکان دارد انجام عمل جراحی جهت کاهش فشار روی عصب صورت پیشنهاد شود.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی