بیماری پارکینسون | غلائم بیماری پارکینسون | درمان بیماری پارکینسون | کلینیک مهر

خرداد ۲۸, ۱۳۹۸

بیماری پارکینسون کلینیک مهر

بیماری پارکینسون

شایع ترین عارضه مخرب اعصاب بعد از آلزایمر، بیماری پارکینسون می باشد. در کل پارکینسون یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است که در آن شخص به تدریج توان روحی و جسمی خود را از دست می دهد و در صورت عدم تعیین روش درمانی مناسب در کوتاه ترین زمان علائم آن شدت می یابد.

بیماری پارکینسون کلینیک مهر

سیر بیماری پارکینسون پیشرونده و موجب کاهش تدریجی عملکرد افراد خواهد شد. این عارضه، برای نخستین بار در سال ۱۸۱۷ میلادی توسط دانشمندی بریتانیایی به نام دکتر جیمز پارکینسون توصیف شد. دکتر جیمز پارکینسون این بیماری را فلج لرزان نام نهاد ولیکن شایان ذکر است که همه افراد مبتلا به این عارضه دچار لرزش نمی شوند. همان گونه که اطلاع دارید مغز که بخشی از سیستم اعصاب می باشد خود از قسمت های گوناگونی تشکیل می شود. ساقه مغز قسمتی از مغز است که در بخش پایینی مغز قرار گرفته است و خود در بر گیرنده مغز میانی، بصل النخاع و پل مغزی می باشد. درون ساقه مغز ناحیه کوچکی به نام ماده جسم سیاه موجود است که تنظیم حرکات بدن را بر عهده دارد. در این عارضه، سلول ها در جسم سیاه، ساخت دوپامین (ماده ی شیمیایی در مغز که به ارتباط سلول های عصبی کمک می کند.) را متوقف می نمایند؛ لذا میزان دوپامین کاهش پیدا می کند. با نابودی سلول هایی که وظیفه ترشح دوپامین را عهده دار می باشند مغز پیام های لازم در خصوص زمان و نحوه حرکت را دریافت نمی کند و این امر منجر به از دست دادن تدریجی کنترل عضلات می شود.

لذا در این بیماران امکان دارد حرکاتی مثل نوشتن، حرف زدن، پوشیدن لباس، کار کردن و حتی پلک زدن به کندی صورت گیرد. بیماری پارکینسون در حقیقت یک اختلال مغزی پیشرونده می باشد بدین ترتیب که تغییرات درون مغز به مرور زمان ادامه دارند. علائم بیماری پارکینسون در ابتدا جزئی و خفیف هستند و برخی اوقات امکان دارد نادیده گرفته شوند؛ در این صورت با پیشرفت سیر بیماری و گذشت زمان به شدت علائم افزوده می شود. ارزیابی وضوح ذهنی، رفتار، عملکرد، فعالیت های روزانه زندگی و حرکت در هر مرحله از این عارضه می تواند به انتخاب مناسب ترین روش درمان کمک کند. اغلب علائم بیماری پارکینسون از ۵۵ الی ۶۰ سالگی به بعد نمایان می شود ولی احتمال بروز این مشکل در اشخاص جوان تر نیز وجود دارد. همچنین با سابقه بروز این عارضه در یک عضو از خانواده، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. شایان توجه است احتمال بروز این بیماری در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است. نکته ی مهم و امید بخش در این عارضه این است که امید به زندگی در افراد مبتلا به پارکینسون همانند افراد سالم می باشد.

• لرزش یا ترمور(در زمان استراحت)
  • کندی حرکت
  • رژیدیتی یا سفتی و خشکی اندام

غیر از این نشانه ها، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در همه ی بیماران بروز نکند ولی در صورت وجود، بررسی، درمان و توانبخشی آنها اهمیت فراوانی دارد.

از جمله ی این علائم عبارتند از:

• مشکلات زوال عقل یا حافظه گیجی
  • پوست چرب
  • بی قراری در خواب و یا خستگی در طی روز
  • لکنت زبان و یا صدای یکنواخت
  • دشواری در بلع

و …

علل بروز

علل اساسی ابتلا به این بیماری تاکنون شناخته نشده است ولی تحقیقات صورت گرفته در سال های اخیر حاکی از فاکتورهایی از قبیل ژنتیک، عادات تغذیه ای و عوامل محیطی می باشد.

تشخیص

تشخیص بیماری پارکینسون معمولاً به صورت بالینی صورت می گیرد و با توجه به شرح حال بیماران و معاینه نورولوژیک به وسیله متخصص مغز و اعصاب انجام می شود. جهت بررسی و تشخیص پارکینسون اغلب موارد ذیل را انجام می دهند:

• حفظ تعادل ایستادن زمان آرام هل دادن
  • وارد آوردن ضربه به انگشت دست و انگشت شست با هم و یا ضربه به پا جهت ارزیابی کُندی حرکت فرد
  • شل کردن دست جهت مشاهده لرزش در زمان استراحت
  • شل کردن عضلات زمان حرکت بازوها، گردن و ساق پا برای ارزیابی سفتی اندام ها

درمان

بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد ولیکن از داروهایی نظیر لوودوپا (levodopa) آمانتادین، سلژیلین و بی‌پریدن در درمان آن استفاده می شود. برخی اوقات نیز عمل جراحی در بهبودی بیماران کاربرد دارد. البته فیزیوتراپی و کاردرمانی در این رابطه بسیار اثربخش می باشد؛ چرا که از پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد پیشگیری می کند. تحقیقات جدید حاکی از این است که مصرف مواد غذایی حاوی نیکوتین مثل گوجه فرنگی  و فلفل موجب کاهش شدت علائم پارکینسون می شود. در نتیجه تغذیه مناسب نیز در رفع این بیماری نقش بسزایی دارد.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی