بیماری پوکی استخوان | علائم پوکی استخوان | عوارض پوکی استخوان | کلینیک مهر

فوریه 18, 2020

بیماری پوکی استخوان کلینیک مهر

بیماری پوکی استخوان

استئوپروز Osteoporosis یا همان بیماری پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم استخوان است. در این عارضه استخوان شکننده شده و قدرت آن کاهش می یابد. شکننده شدن استخوان باعث می شود احتمال شکستگی آن افزایش پیدا کند. پوکی استخوان اغلب به مرور زمان پیشرفت می کند و با هیچ علائمی همراه نیست تا زمانی که شکستگی روی دهد.

بیماری پوکی استخوان کلینیک مهر

استئوپروز یا پوکی استخوان ممکن است در هر استخوانی از بدن بروز کند اما اغلب در لگن، ستون مهره، دنده ها و مچ دست مشاهده می شود.

مهم ترین عوارض پوکی استخوان

اصلی ترین عوارض پوکی استخوان، شکستگی است.

استئوپروز در بیش از نیمی از افراد بالای ۵۰ سال بروز می کند. باید گفت نیمی از خانم ها در طول عمر خود دچار شکستگی های ناشی از این عارضه می شوند.

از هر دو زن با سن بالای ۶۵ سال یکی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود. این نسبت در آقایان با همین سن یک به پنج است.

شکستگی های ناشی از بیماری پوکی استخوان معمولاً در مچ دست، لگن و ستون مهره و اغلب در اثر زمین خوردن روی می دهد.

اصلی ترین عارضه استئوپروز که باعث بروز بیشترین مشکلات برای بیمار می شود شکستگی های لگن است. این افراد پس از شکستگی برای راه رفتن تا ماه ها به واکر یا عصای زیر بغل نیاز دارند و تقریباً یک سوم از آنان باید تا آخر عمر از عصا یا واکر استفاده نمایند. در موارد پیشرفته استئوپروز، انحنای کمر بیشتر شده و فرد قوز می کند.

مهم ترین نشانه پوکی استخوان درد می باشد و این درد زمانی احساس می شود که استخوان دچار شکستگی شود. البته شکستگی های ناشی از این عارضه اغلب به صورت شکستگی های خفیف و ریز و بدون جابجایی هستند که بدون اصابت ضربه شدیدی ایجاد می شوند.

از جمله دلایل بروز استئوپروز کاهش هورمونهای جنسی می باشد؛ در خانم ها کاهش استروژن در دوران یائسگی و در آقایان کم شدن تستوسترون احتمال بروز بیماری پوکی استخوان را افزایش می دهد.

تغذیه نیز در بروز این بیماری نقش دارد، بدین جهت که اگر در برنامه غذایی افراد از دوره کودکی تا پیری میزان کافی ویتامین D و کلسیم وجود نداشته باشد، احتمال بروز استئوپروز و شکستگی های استخوان ناشی از آن افزایش می یابد.