www.Golldennet.com/گلدن نت
تغذيه در دوره بارداری | تغذیه مناسب برای زنان باردار | کلینیک مهر

تغذيه در دوره بارداری

مراقبت های بعد از زايمان
نوامبر 26, 2019
بیماری وسواس کلینیک مهر
بیماری وسواس
دسامبر 17, 2019

تغذيه در دوره بارداری

تغذيه در دوره بارداری کلینیک مهر

تغذيه در دوره بارداری

تغذيه در دوره بارداری : در دوره بارداری جنين كاملاّ وابسته به مادر بوده و مواد غذایی كه مادر مصرف می نماید از راه جفت به جنين میرسد. لذا تغذيه سالم و مناسب خانم باردار به غیر از تأمین سلامت خودش، در سلامت جنين و نوزاد آينده هم نقش بسیار مهمی دارد. رژیم غذایی روزانه مادر باردار می بایست دارای تمامی گروههای غذایی باشد چراکه مصرف يک گروه غذائی، همه مواد مورد نیاز بدن را تأمين نمی كند.

 

تغذيه در دوره بارداری کلینیک مهر

 

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای ورزشکاران چیست؟

گروههای غذایی عبارتند از :

حبوبات، گوشت، مغزها و تخم مرغ: اين گروه غذایی آهن و پروتئين بدن را تأمین می نماید و مواد غذایی موجود در اين دسته برای تكامل سيستم عصبی، خونسازی و رشد جنين ضروری اند.

جهت پیشگیری از انتقال بيماری های انگلی می بایست گوشت كاملاّ پخته شود. ضمن اینکه مخلوط غلات و حبوبات مثل لوبيا پلو و عدس پلو، منبع مناسبی از پروتئين برای مادر باردار می باشد.

گروه نان و غلات: مواد غذایی اين گروه منبع مناسبی برای توليد انرژی می باشد. از جمله مواد غذائی موجود در این دسته می توان به انواع نان به خصوص نان سبوس دار نظیر نان سنگک، ماکارونی، برنج، گندم، جو و ذرت اشاره نمود.

میوه ها و سبزیجات: از جمله اين گروه غذایی عبارتند از: انواع سبزی ها نظیر كاهو، گوجه فرنگی، هویج، جعفری، سيب زمينی و انواع ميوه های تازه و خشک؛ که شامل ويتامين های ضروری به ویژه ويتامين ث و ويتامين آ و مقداری آهن می باشند. برای تأمين ويتامين ث باید میوه ها و سبزيجات تازه مصرف شوند چرا که پختن اين مواد ويتامين ث را از بين خواهد برد.

شير و فرآورده های آن مثل كشک، پنير و‌ ماست: استفاده از اين مواد هم برای استخوان بندی جنين و شكل گيری و استحكام دندانهای وی در آينده لازم است و هم كليسم مورد نیاز بدن را تامين می نماید. اين گروه به غیر از كلسيم سرشار از مواد مغذی ديگری مانند ويتامينهای آ و ب و فسفر است و منبع تأمين پروتئين نيز می باشد .

حال در خصوص تغذيه در دوره بارداری باید گفت مصرف میزان كافی مواد غذایی دارای پروتئين، کلسیم، ويتامين ث و نیز اسيد فوليک سلامت جنين و مادر را تامين می نماید.

اسيد فوليک ماده ای است كه استفاده از آن به ویژه در سه ماهه اول بارداری برای رشد سيستم عصبی جنين ضروری می باشد. سبزيجاتی مانند اسفناج و گل كلم منبع مناسبی برای اسيد فوليک است.

 

 

کلینیک مهر 

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button