www.Golldennet.com/گلدن نت
تغذیه برای ورزشکاران | تغذیه | ورزش | پروتئین | وضعیت بدنی | کلینیک مهر

تغذیه برای ورزشکاران

انواع جراحی گوش
فروردین ۱۸, ۱۳۹۷
دوره نقاهت لیپولیز
دوره نقاهت لیپولیز
فروردین ۲۳, ۱۳۹۷

تغذیه برای ورزشکاران

تغذیه برای ورزشکاران

تغذیه برای ورزشکاران

از جمله حیاتی ترین عامل تاثیر گذار در روند پیشرفت و عملکرد ورزشکاران، تغذیه ی آن ها خواهد بود. جثه، نوع ورزش، وضعیت بدنی یک ورزشکار تعیین کننده ی میزان غذا و انرژی لازم وی می باشد. انرژی ضروری بدن ورزشکاران، از مواد غذایی موجود در کربوهیدرات، پروتئین و چربی حاصل می شود. در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامع و سودبخشی در حوزه ی تغذیه برای ورزشکاران در اختیار شما همراهان ورزشکار عزیز ارائه دهیم.

 

 

تغذیه برای ورزشکاران

برنامه ی مصرفی مایعات مورد نیاز ورزشکاران به چه صورت می باشد؟

آب اساسی ترین تاثیر را در تمامی فعل و انفعالات داخلی بدن خواهد داشت.میزان آب مصرفی برای هر انسانی ۸ لیوان می باشد. این میزان برای ورزشکاران افزایش می یابد. زیرا آنان قبل از ورزش،حین ورزش و بعد از آن مجبور به مصرف آب می باشند. این امر در آب و هوای گرم و تابستان ها به بیشترین میزان خود خواهد رسید. اما در زمان مصرف آب باید به نکات زیر دقت داشت:
آب را باید به آهستگی و طی چندین مرتبه نوشید.

بعد از پایان رسیدن ورزش، خود را وزن کنید و مقداری که وزن از دست دادید، آب بنوشید. بعد از اینکه شدت تشنگی شما برطرف شد تازه شما نیمی از آب از دست رفته را بازگردانیده اید.

دستور مصرف کربوهیدرات به چه صورت خواهد بود؟

مواد شیرین، میوه ها، غلات، برنج و دیگر مواد غذایی حاوی کربوهیدارات می باشند. میزان کروهیدرات مصرفی در روز باید به صورتی باشد که ۷۰-۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز ورزشکار را تامین نماید. حال این کربوهیدرات در بدن به گلوکز تغییر می یابد. در نهایت گلوکز می سوزد و انرژی آزاد می کند. در بعضی مواقع در عضلات ورزشکاران به گلیکوژن تبدیل می شود. گلیکوژن در موارد الزامی برای عضله ها انرژی کافی را فراهم می آورد. از نکات قابل توجه در تغذیه ی ورزشکاران این مورد می باشد که چنان چه در حین ورزش کربوهیدرات کافی در اختیار نداشته باشد، کارایی و عملکردشان به شدت افت خواهد کرد.

پروتئین

دیگر عامل مهم در سبد تغذیه برای ورزشکاران پروتئین می باشد. محدوده ی وظایف پروتئین ها برای تامین ۱۵_۱۲ درصد
انرژی بدن روزانه ورزشکاران است. این پروتئین ها شامل گوشت،ماهی،تخم مرغ،لبنیات،حبوبات می باشد. ورزشکارانی که در زمینه ی ورزش های استقامتی و بدنسازی فعالیت دارند، بیشتر از بقیه به پروتئین نیاز خواهند داشت.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تغذیه در سایر زمینه ها به مقالات دیگر ما در سایت مراجعه فرمایید.

 

کلینیک مهر 

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – چشم پزشکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button