تومورهای مغزی | 5 نشانه تومور مغزی را جدی بگیرید | علائم تومور مغزی | کلینیک مهر

رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی کلینیک مهر
رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی
آگوست 15, 2019
التهاب تاندون آشیل کلینیک مهر
التهاب تاندون آشیل
سپتامبر 7, 2019

تومورهای مغزی کلینیک مهر

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی : به توده یا رشد غیر طبیعی سلولها در مغز، تومور مغزی گفته می شود. انواع گوناگونی از تومور‌های مغزی مشاهده می شود که بعضی از آنها غیر قابل تشخیص می باشند (خوش خیم) و بعضی دیگر بدخیم یا سرطانی هستند. در واقع تومور مغزی رشد یک توده غیر طبیعی در مغز بوده که ممکن است بد خیم یا خوش خیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه‌ ای تو پُر و سخت، و یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، درون مغز و یا کانال مرکزی نخاع می باشد.

تومورهای مغزی کلینیک مهر

تومور مغزی امکان دارد در مغز یا در سایر قسمت های بدن شروع به رشد کند؛ آنگاه به طرف مغز گسترش پیدا کند. سرعت رشد تومورهای مغزی متفاوت است؛ بر اساس سرعت رشد و نیز ناحیه تومور مغزی، عملکرد سیستم عصبی در بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. درمان تومور مغزی به نوع، اندازه و مکان ایجاد آن بستگی خواهد داشت.

یکی از نمونه های خوش خیم شایع تومور مغزی، مننژیوم است که بیشتر بیمارانی که به آن مبتلا هستند می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. مرگبارترین و شایع‌ترین تومور مغزی بدخیم در بزرگسالان، گلیوبلاستوما است.

تمامی تومورهای مغزی لازم است درمان شوند، چرا که این اندام در فضای محدودی قرار گرفته که نمی تواند پذیرای چیز اضافه ای باشد. حتی تومورهای خوش خیم نیز باعث فشار اضافی و صدمه رساندن به بافت مغز اطراف خود خواهند شد.

بیشتر بخوانید: سرطان شناسی یا انکولوژی چیست؟

علل بروز

ایجاد تومور مغزی یک رویداد تصادفی بوده و به علت یک خطا در تقسیم سلولی که ممکن است در هر زمانی روی دهد، شکل می گیرد.

هم اکنون، روشی جهت کاهش خطر ابتلا به تومور مغزی وجود ندارد. لازم به ذکر است علائم تومور مغزی به ناحیه تشکیل تومور در مغز بستگی دارد. ولیکن بعضی از نشانه های مشخصی وجود دارد که عبارتند از:

سردرگمی یا تغییر وضعیت روانی

خانواده شخصی که به تومور مغزی مبتلا گشته امکان دارد متوجه تغییرات جزئی ولی غیر عادی در رفتار وی شود. به عنوان مثال ممکن است وی اجاق گاز را روشن بگذارد در صورتی که قبلاً هرگز چنین کاری را انجام نداده و یا حتی امکان دارد در مکانی که با آن آشناست مسیر خود را گم کند.

تومور مغزی می تواند باعث ایجاد تغییرات شخصیتی در بیمار شود و به عنوان نمونه همسری مهربان و آرام را به شخصی عصبی و پرخاشگر تبدیل کند و یا شخصی محکم و ثابت قدم را به شخصی گوشه گیر و غیر فعال تبدیل کند.

سردردهای مکرر و تشدید شونده

سردردهایی بسیار شدید و پی در پی، به خصوص اگر با استفراغ  و حالت تهوع  همراه باشد، از شایع‌ ترین علائم تومور مغزی است. امکان دارد از شدت سردردها کم شود، ولی آن ها برای مدت زمانی طولانی ادامه خواهند داشت. این سردردها نشان دهنده افزایش فشار در جمجمه می باشند که ممکن است به دلیل ایجاد مشکلی در مغز روی دهند.

سردردها معمولاً هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب شدت می یابند، ولی همیشه هم این گونه نیست. برخی اوقات، بعضی نواحی مشخص سر بیش از سایر نواحی تحت تاثیر قرار می گیرند.

سردردهایی ناشی از تومورهای مغزی اغلب در صورت استفاده از داروهای مسکن مثل آسپرین نیز بهبود پیدا نمی کنند. در ضمن این سردردها حالتی تشدید شونده و پایا دارد که با سایر علائم مثل استفراغ و حالت تهوع همراه است.

بی حسی، ضعف یا مشکلات تعادلی

شخص مبتلا به تومور مغزی امکان دارد به طور ناگهانی با عدم حفظ تعادل خود یا دشواری در راه رفتن مواجه شود. همچنین متوجه تغییرات حرکتی در یکی از اعضای بدن یا یک سمت بدن خود شود. از جمله این تغییرات عبارتند از ناتوانی در انجام کارهایی چون انداختن اشیا، بستن کراوات و بند کفش یا دکمه های پیراهن.

تغییرات بینایی

علائم نامطلوب اثرگذار روی بینایی افراد می تواند شامل دو بینی، تاری دید، حساسیت بیش از اندازه به نور و یا ناراحتی از حرکات چشم باشد. ممکن است تومورهای مغزی، فیبرهایی که چشم ها را به پشت مغز متصل می نمایند، از کار بیندازند و باعث ایجاد نقاط سیاه در دید افراد شوند. ضمناً امکان دارد افراد به علت ناتوانی در دیدن محیط پیرامون خود با اجسام و دیوار برخورد کنند.

تشنج

تومور مغزی می تواند محرک تشنج باشد؛ ضمناً از جمله ویژگی های تشنج مربوط به تومور می توان به آغاز ناگهانی مشکل، ایست تنفسی (برای ۳۰ ثانیه یا بیشتر) که می تواند منجر به آبی شدن رنگ پوست شود، از دست رفتن عملکرد بدن و بی حسی یا ضعف بعد از آن اشاره نمود.

درمان

بیمارانی که به تومور مغزی بدخیم مانند گلیوبلاستوما مبتلا هستند، برای خارج کردن تومور، عمل جراحی انجام می دهند؛ آنگاه پرتو درمانی و شیمی درمانی را پشت سر می گذارند. تومورهای خوش خیم امکان دارد فقط به انجام جراحی نیاز داشته باشند. ممکن است برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما استفاده از Optune – دستگاهی کلاه مانند که جریان الکتریسیته ضعیف را به مغز می فرستد که به افزایش شانس بقای بیماران کمک شایانی می کند، تجویز شود.