تیروئید پرکار | تیروئید | علائم تیروئید | غدد | گواتر | هورمون | کلینیک مهر

لیزر صورت
مرداد ۶, ۱۳۹۷

تیروئید پرکار

تیروئید غده ای کوچک به اندازۀ ۵ سانتیمتر است که در جلوی گردن و بین تارهای صوتی و پوست قرار دارد. این غدۀ به ظاهر کوچک، مسئولیت بسیار بزرگِ تنظیم فعالیت های بدن را بر عهده دارد. گاهی این غده از تنظیم خارج شده و هورمون بیشتری ترشح می کند که آن را تیروئید پرکار گویند.

تیروئید پرکار

تیروئید پرکار یا Hyperthyroidism به بیماری گفته می شود که در آن غدۀ تیروئید با افزایش تولید هورمون تیروکسین، بیش از حد معمول هورمون ترشح می کند. این افزایش ترشح هورمون می تواند علائم مختلفی داشته باشد که همراه با تغییر سوخت و ساز بدن و به هم خوردن تعادل خواهد بود. به عنوان مثال پرکاری تیروئید می تواند کاهش شدید وزن را همراه داشته باشد که البته ممکن است گاهی با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید

برای اینکه بتوان بیماری تیروئید پرکار را به خوبی و درست تشخیص داد، پزشک معمولاً پس از معاینات و سؤال و جواب از بیمار، برخی علائم ظاهری را بررسی می کند. به عنوان مثال گاهی همین پرکاری تیروئید می تواند تپش شدید قلب را سبب شود که در برخی افراد تصورِ ناراحتی قلبی یا استرس را ایجاد می کند، به همین دلیل تشخیص پرکاری تیروئید کمی مشکل است و به دقت بسیاری نیاز دارد.

کمبود ید در بدن و تأثیر آن بر روی غدۀ تیروئید می تواند بیماری تیروئید پرکار را سبب شود. این غده با تولید و ساخت هورمون های یدو تیرونین ( T3 ) و همچنین هورمون تیروکسین ( T4 ) به کنترل و تنظیم اعمال و سوخت و ساز بدن کمک می کند.

کمبود ید می تواند به عود کردن و بزرگ شدن غدۀ تیروئید منجر شود که در موارد حادِ آن، غده متورم شده و باد می کند (گواتر)، در حدی که از ظاهر و جلوی گردن کاملاً مشخص و واضح خواهد بود.

علائم تیروئید پرکار چیست؟

غدۀ تیروئید چنانچه به پرکاری دچار شود می تواند علائم بسیار مختلف و متفاوتی را از خود بروز دهد، به گونه ای که بسیاری از این علائم می تواند با علائم سایر بیماری ها یکسان باشد، به همین دلیل تشخیص دادن آن کمی مشکل خواهد بود.

علائم پرکاری تیروئید به این شرح است:

• تپش قلب، بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه
  • افزایش حساسیت فرد به گرما
  • تعریق بیش از اندازه
  • کاهش وزن ناگهانی بدون علت، و زمانی که اشتهای فرد خوب است.
  • ورم کردن غدۀ تیروئید (گواتر)
  • موها شکننده و باریک می شوند
  • مشکل در خواب