حمله خواب | انواع نارکولپسی | علائم حمله خواب | درمان حمله خواب | کلینیک مهر

تیر ۶, ۱۳۹۸

حمله خواب کلینیک مهر

حمله خواب

نارکولپسی یا حمله خواب  یک اختلال سیستم عصبی پایدار ‌می باشد که باعث خواب غیرطبیعی می شود. این مشکل می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد اثرگذار باشد. این اختلال نادر است و طبق آمار از هر ۲۰۰۰ نفر حدود ۱ نفر را درگیر می کند.

حمله خواب کلینیک مهر

علائم نارکولپسی اغلب بین ۱۰ الی ۲۵ سالگی شروع می شوند، گرچه این وضعیت معمولاً به ‌درستی شناخته نمی‌شود. نارکولپسی موجب حملات خواب و خواب‌آلودگی روزمره می‌شود. اغلب، این عارضه نیز موجب از دست دادن موقت و غیرمنتظره کنترل عضلات، (که به‌عنوان کاتالپسی شناخته می‌شود) می گردد. نارکولپسی یک عارضه مرگ‌بار نیست، ولی در برخی موارد می‌تواند منجر به رویداد حوادث و یا شرایط تهدیدکننده زندگی شود.

انواع نارکولپسی

دو نوع نارکولپسی وجود دارد. نوع ۱، نارکولپسی بدون کاتالپسی است و نوع ۲، نارکولپسی به همراه کاتالپسی می باشد. نوع ۲ شایع‌تراست. کاتالپسی، به خصوص در کودکان، ممکن است با حرکات تشنجی اشتباه گرفته شود.

علائم

کارشناسان خواب علائم حمله خواب را به حرکت رو به کاهش سریع چشم (REM) نسبت می دهند.

فلج خواب: فلج خواب همان عدم توانایی صحبت کردن یا حرکت در زمان خوابیدن، سخت بیدار شدن و یا رویا دیدن می باشد. این مشکل فقط چند دقیقه به طول می انجامد. ضمن اینکه نارکولپسی می تواند با دیگر اختلالات خواب مثل بی خوابی، سندرم پاهای بی قرار و آپنه انسدادی خواب همراه باشد.

خواب آلودگی روزانه: در روز خواب آلودگی بیش از اندازه معمولاً اولین نشانه نارکولپسی می باشد. بعید است در طول روز شخص مبتلا به اختلال حمله خواب به درستی عمل کند.

کاتالپسی: از دست دادن موقت و ناگهانی کنترل عضلات. احساسات و هیجان شدید، خشم، خنده و ترس می تواند موجب بروز این اختلال شود. ممکن است برخی افراد آن را چندین مرتبه در روز یا در سال تجربه کنند.

هذیان های خوابیدن: هذیان نیز در افراد مبتلا به حمله خواب ممکن است مشاهده شود. اگر رویاها را زمانی ببینید که تا حدی بیدار باشید، امکان دارد چنین به نظر آید که در واقعیت اتفاق افتاده اند.

روش های درمان

این اختلال هیچ درمان قطعی ندارد. حمله خواب، یک بیماری مزمن می باشد که در برخی افراد مادام العمر مشاهده می شود. هدف از درمان، بهبود عملکرد روزانه و کنترل علائم است.

از جمله داروهایی که برای درمان حمله خواب تجویز می شوند عبارتند از:

• مهارکننده‌های باز جذب سروتونین (SSRIs)، مثل فلوکستین (Prozac)، می‌توانند به بهبود خلق و خو و تنظیم خواب شما کمک شایانی کنند.
  • جهت تقویت بیداری می‌توان از محرک‌هایی مانند متیل فنیدیت (ریتالین)، آرمودافینیل (نوویگیل) و مودیفینیل (پروگریل) استفاده نمود.
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای می‌توانند فلج ناشی از خواب، کاتاپلکسی، توهم و رویاها را در بیماران کمتر کنند. این داروها می‌توانند با عوارضی مثل یبوست، احتباس ادراری و خشکی دهان همراه باشند.
  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین-نوریدافرین (SNRI)، مثل ونلافاکسین (Effexor)، می‌توانند به تنظیم خلق‌وخو و خواب در بیماران کمک کنند. آن‌ها در درمان کاتاپلکسی، فلج خواب و توهم نیز مؤثر هستند.

ضمناً رعایت نکات ذیل می تواند موجب کاهش علائم این اختلال شود.

• در روز به طور منظم ورزش کنید. این امر می‌تواند موجب آسوده و راحت خوابیدن شما در شب شود.
  • مصرف وعده‌های غذایی گیاهی یا سبک در طی روز به ویژه پیش از انجام فعالیت های مهم
  • بهتر است پس از مصرف وعده‌های غذایی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه چرت بزنید.
  • پرهیز از مصرف الکل و نیکوتین و نوشیدنی‌های الکلی؛ چرا که مصرف آن‌ها می‌تواند علائم را حادتر کند.
  • در این خصوص حفظ وزن طبیعی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که دانشمندان به ارتباط میان چاقی و حمله خواب پی برده اند.