درد های مفاصل و عضلات | درد های مفاصل | درد های عضلانی | کلینیک مهر

التهاب و عفونت گوش
دی ۱۱, ۱۳۹۶

درد های مفاصل و عضلات

درد های مفاصل و عضلات : درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia به دلایل متفاوتی ایجاد می شود. اکثر عواملی که می توانند موجب آسیب، التهاب، اختلال در کارکرد عناصر تشکیل دهنده مفصل شوند می توانند باعث درد آن ها نیز شوند. مفصل ها از قرار گرفتن دو استخوان مجاور یکدیگر تشکیل می شوند. محلی که دو استخوان مفصل به هم متصل می شوند را غضروف پوشش می دهد. اطراف مفصل به وسیله یک کیسه بافتی به اسم کپسول مفصلی پوشانده شده است، همچنین سطح داخلی این کپسول مفصلی را لایه سینوویال تشکیل داده است.

درد های مفاصل و عضلات

استخوان های دو طرف مفصل به وسیله نوارهای محکم بافتی به اسم رباط یا لیگامان به یکدیگر متصل می شوند. تاندون های عضلات در اطراف مفصل به استخوان ها متصل می گردند. کیسه های نازک بافتی که بورس نام دارند در اطراف مفصل ها وجود دارند. آسیب یا بیماری در هر کدام از این ساختمان ها می تواند موجب بروز درد مفصل گردد.

علل درد مفصل

• آرتریت : التهاب مفصل یا آرتریت یکی از علل درد مفصل می باشد که می تواند به دلیل بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم، به علت عفونت مفصل یا به دلیل استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد گردد. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم قادر به التهاب مفصل می باشد.
  • بورسیت : التهاب بورس های اطراف مفاصل می تواند باعث بورسیت گردد، این التهاب دردی به همراه دارد که در مفصل احساس می شود.
  • تاندنیت : التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندنیت نیز می گویند باعث بروز دردی می شود که به دلیل نزدیکی آن به مفصل در بیشتر مواقع در خود مفصل احساس می شود.
  • کشیدگی رباط : رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل می توانند به دلیل در رفتگی های مفصلی یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب باعث کشیدگی شوند که این کشیدگی می تواند دردی را که در خود مفصل احساس می شود، ایجاد کند.
  • مشکلات بیومکانیک مفصل : اشکالاتی در شکل مفصل یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و عوامل دیگر می توانند موجب درد مفصل گردد.

درمان درد مفصلی

• کاهش سطح فعالیت های بدنی : فعالیت های شدید بدنی خود را کمتر کنید، با این امر درد مفاصل شما کاهش پیدا می کند.
  • استفاده از گرما یا سرما : می توانید با سرد یا گرم کردن ناحیه مود نظر درد آن را کاهش دهید.
  • بریس : استفاده از بریس باعث محدود شدن حرکات مفصل می شود که این امر شدت درد را کم می کند.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی