سنگ لوزه | علائم سنگ لوزه | درمان سنگ لوزه | ععل بروز سنگ لوزه | کلینیک مهر

اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸

سنگ لوزه کلینیک مهر

سنگ لوزه

سنگ لوزه در اثر تجمع خوش خیم باکتری ها و باقی مانده هایی در حفره های لوزه بروز می کند. در صورتی که این مشکل را جدی نگیرید ممکن است خطرناک شود. این عارضه با عناوینی مانند tonsilloliths یا tonsilliths نیز شناخته می شود. گرچه ممکن است این مشکل ناراحتی هایی را ایجاد کند، ولی اغلب خطرناک نبوده و به سادگی قابل درمان است.

سنگ لوزه کلینیک مهر

علل بروز

لوزه ها قسمتی از سیستم محافظتی به شمار می آیند که از ورود و لغزش اشیاء خارجی به ریه پیشگیری می کنند. لوزه ها نوعی گره های لنفاوی هستند که عمل فیلتر ویروس ها و باکتری ها و نیز تولید آنتی بادی و سلول های سفید خون را بر عهده دارند. اشیایی مانند خاک، مواد غذایی و دیگر ذرات امکان دارد در شیارهای موجود در سطح لوزه ها گیر کند. باکتری ها در این شیارها که حفره نام دارند، انباشته می شوند.

سلول های سفید خون موجود در بدن به موادی که در لوزه ها گیر کرده حمله ور می شوند. زمانی که عمل این سلول ها خاتمه یافت، اشیای سخت در لوزه ها باقی می مانند. معمولاً اکثر افراد موادی را که در گلویشان گیر کرده باشد قورت می دهند و اصلاً متوجه نمی شوند که بعد از خوردن غذا چه چیزی در گلویشان گیر کرده و باقی مانده است.

چنانچه ذرات روی حفره قرار بگیرند، به رشد خود نیز ادامه می دهند. به این اشیای در حال رشد سنگ لوزه گفته می شود. سنگ لوزه در افراد و نوجوانانی که دارای لوزه های بزرگی هستند بیشتر بروز می کند. هم چنین افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند نیز بیشتر احتمال دارد دچار سنگ لوزه شوند.

علائم

اغلب سنگ لوزه به شکل گره های زرد، سفید یا خاکستری در لوزه ها دیده می شود. البته باید گفت همیشه چنین نیست، خیلی از سنگ لوزه ها با چشم دیده نمی شوند؛ چرا که پایین داخل لوزه فرو رفته اند. بعضی از افراد هیچ علائمی از ابتلا به سنگ لوزه را ندارند. علائمی که در برخی از اشخاص دیده می شد سوزش یا قرمزی لوزه ها می باشد. همچنین بوی بد دهان یکی دیگر از بارزترین این نشانه ها می باشد. زمانی که باکتری ها در سنگ لوزه رشد می کنند، باعث ایجاد بوی بد می شوند. ضمن اینکه ممکن است افراد حس کنند چیزی در گلویشان گیر کرده است. دیگر علائم شامل درد خفیف و مزمن و التهاب لوزه می شود.

درمان

یکی از روش های درمان رایج سنگ لوزه خراش دادن این سنگ ها با استفاده از مسواک می باشد. در صورتی که مشکل با این روش رفع نشد، قرقره کردن با آب نمک می تواند موجب خارج شدن سنگ های لوزه شود. ضمناً از سواب پنبه نیز می توان برای بیرون راندن سنگ های قابل مشاهده لوزه از حفره های کوچک استفاده نمود. همچنین جهت شستشوی باقی مانده ها از میان سنگ های لوزه از دستگاه نخ دندان کش نیز می توان بهره برد. در برخی از موارد سنگ لوزه به حدی در اعماق گلو قرار می گیرد که از طریق درمان های خانگی نمی توان آنرا رفع نمود. در این صورت لازم است نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمود. آخرین درمان این عارضه خارج کردن سنگ از طریق عمل لوزه می باشد.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی