عفونت مجاری ادراری | درمان عفونت مجاری ادراری | کلینیک مهر

فروردین ۱۹, ۱۳۹۹

عفونت مجاری ادراری کلینیک مهر

عفونت مجاری ادراری

یکی از شایعترین مشکلات مرتبط با مثانه و مجاری ادراری عفونت مجاری ادراری می باشد. عفونت ادراری با نفوذ باکتری ها و میکروب ها به مجاری ادراری، سبب بروز عفونت می شوند. این عفونت در طولانی مدت منجر به آسیب جدی در مثانه و حتی کلیه ها می گردد.

عفونت مجاری ادراری کلینیک مهر

لازم به ذکر است که اسم دیگر عفونت مجاری ادراری، اورتریت می باشد. در بیماری اورتریت، باکتری ها و قارچ ها وارد مجاری ادرار می شود. در صورتی که با بروز نشانه ها و علائم آن، اقدام به رفع این عفونت نکنید، عفونت به اندام های بالاتر نظیر کلیه و مثانه گسترش می یابد.

دلایل بروز

یکی از عوامل اصلی در بروز عفونت در مجرای ادرار، بی اختیاری ادراری می باشد. در این وضعیت با عدم تخلیه کامل ادرار و خروج چند قطره از ادرار زمانیکه لباس در تن شخص است، احتمال ایجاد باکتری و نفوذ آن به بدن وی افزایش می یابد. اغلب بی اختیاری ادرار در سالمندان نسبت به سایر افراد شایع تر می باشد.

شایان توجه است که عدم رعایت نظافت شخصی و عدم شستشو و تعویض مرتب لباسها در افراد، سبب ایجاد میکروب ها می شود.

عفونت مجاری ادراری در زنان به علت ساختار شکلی بدن آنها، شایع تر می باشد؛ چرا که در زنان مجاری ادراری به ناحیه دفع مدفوع نزدیک تر است لذا احتمال بروز عفونت در آنان بیشتر است.

از دیگر دلایل بروز عفونت مجاری ادرار می توان به مواردی نظیر عدم مصرف آب کافی در طول شبانه روز و کاهش آب بدن و عدم تخلیه مرتب ادرار اشاره نمود.

تشخیص

کسانی که از سوزش ادرار و درد در مثانه شکایت می کنند و همچنین با بدبو و پررنگ شدن ادرار و برخی اوقات با مشاهده خون در ادرار خود نزد پزشک مراجعه می نماید؛ با انجام آزمایش های خون و ادرار تحت نظر پزشک خود از بروز عفونت در خود مطلع می شوند.

درمان

با انجام آزمایش های مورد نیاز و بررسی جواب آن، پزشک این بیماری را تشخیص خواهد داد. چنانچه شما دچار عفونت مجاری ادراری باشید، پزشکتان آنتی بیوتیک ها و داروهای لازم را تجویز می نماید.

شایان ذکر است در صورتی که از ایجاد عفونت در بدن خود به موقع مطلع نشوید و برای درمان آن اقدام نکنید، عفونت به طرف کلیه ها و مثانه پیشروی می کند و این مسئله موجب مسمومیت خون می گردد که عواقب خطرناکی را به همراه خواهد داشت.