علائم استرس | دلایع شایع استرس | اختلالات مربوط به اضطراب و استرس | کلینیک مهر

ژانویه 7, 2020

علائم استرس کلینیک مهر

علائم استرس

علائم استرس : اکثر افراد برخی اوقات اضطراب و استرس را در زندگی خود تجربه کرده اند. منظور از استرس، هرگونه فشاری می باشد که روی ذهن و یا جسم شما اعمال می گردد. علت ایجاد استرس می‌ تواند رخدادی باشد که به شما احساس ناتوانی یا عجز داده یا شما را عصبانی می‌ کند. ولی اضطراب به معنای احساس ناراحتی، نگرانی و یا ترس است. این احساس می ‌تواند واکنش به استرس باشد و یا در اشخاصی ایجاد شود که قادر به تشخیص عوامل استرس زا در زندگی خود نیستند.

علائم استرس کلینیک مهر

معمولاً اضطراب و استرس بعد از بروز حادثه ای خاص در زندگی ایجاد می شود، ولی بعد از آن رفع خواهد شد.

دلایل شایع

از جمله عوامل استرس زا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• شروع یک کار یا مقطع تحصیلی جدید
  • نقل مکان کردن
  • ازدواج
  • تولد نوزاد جدید
  • مرگ یک عضو خانواده یا دوست
  • جراحت یا بیماری یک عضو خانواده یا دوست
  • ابتلا به یک بیماری یا جراحت

مصرف داروها و مواد مخدر

مواد مخدری که دارای مواد محرک می باشند، استفاده مرتب از کافئین، مواد مخدر نظیر کوکائین و حتی الکل نیز می توانند علائم اضطراب و استرس را تشدید کنند.

از جمله داروهای تجویزی که می ‌توانند علائم اضطراب و استرس را وخیم تر کنند می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• اسپری‌ های آسم
  • قرص ‌های رژیمی
  • داروهای تیروئید

اختلالات مربوط به اضطراب و استرس

استرس و اضطرابی که به صورت مکرر روی داده و به نظر می آید که تناسبی با عوامل استرس زا ندارد، می تواند نشان دهنده یک اختلال اضطرابی باشد. از جمله این اختلالات عبارتند از:

• اختلال استرس بعد از بروز یک حادثه
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال وسواس جبری
  • ترس یا اضطراب اجتماعی

نشانه ها و علائم استرس : استرس و اضطراب می ‌تواند با علائم روحی و جسمی همراه باشد. ممکن است افراد اضطراب و استرس متفاوتی را در زندگی خود تجربه کنند. ولی شایع ترین علائم استرس عبارتند از:

• بی قراری
  • تیک عصبی
  • دل درد
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع
  • لرزش
  • تعریق زیاد
  • تغییرات اشتها
  • عصبانیت یا ترس
  • انتظار عذاب و کیفر
  • خشم غیر منطقی
  • عدم تمرکز

روش های درمان استرس

درمان دارویی: اگر اضطراب و استرس شخص بسیار شدید باشد، به گونه ای که وی قدرت کنترل علائم روحی و جسمی خود را از دست دهد، درمان دارویی می ‌تواند مفید باشد. مصرف انواع آرام ‌بخشهای تجویزی در کاهش استرس به فرد کمک شایانی می کنند.

ولی توصیه می شود داروهای ضد اضطراب به مدت کوتاه و فقط برای افزایش آمادگی شخص برای شرکت در جلسه های روان درمانی با روانشناس مصرف شوند.

روان ‌درمانی با استفاده از درمان شناختی-رفتاری: در درمان شناختی رفتاری به شخص کمک می‌ شود تا بتواند طرز تفکر و عقایدش را در خصوص رویدادهای روزانه زندگی مورد بازنگری قرار دهد. بدین جهت که درمانگران در این روش بر این باورند که هسته اصلی مشکلات فرد را افکار آسیب زا و تحریف شده تشکیل می ‌دهند. بررسی برداشت شخص از استرس های پیرامونی به وی اجازه می ‌دهد تا ببیند تا چه حد ادراک او با واقعیت مطابقت دارد. چنانچه رویدادهای روزمره واقعاً استرس‌زا باشند درمانگر با آموزش مهارت های سازگاری مناسب به شخص کمک می ‌کند تا بتواند مشکلات زندگی خود را برطرف کند.

خانواده درمانی: اغلب استرس‌ های روزانه افراد به علت وجود مشکلات زناشویی و مسائل خانوادگی می باشد. وجود رفتارهای پرخاشگرانه در محیط خانواده، مهارت های ارتباطی کم و داشتن روابط عاطفی سطحی، استرس و فشارهای روحی و جسمی شدیدی را به فرد وارد می کنند. خانواده درمانی با فراخوانی و گردآوری تمام اعضای خانواده در جلسه های مشاوره و کمک به رفع مشکلات اشاره شده در کاهش میزان استرس شخص بسیار مفید و مؤثر است.

ورزش منظم: یکی از بهترین روش های کاهش استرس و رسیدن به آرامش جسمی و ذهنی انجام فعالیتهای ورزشی به صورت منظم می باشد. بی شک ورزش حال شما را بهتر می کند. انجام حرکات ورزشی به طور منظم سلامت کلی شما را بهبود داده و میزان استرس را کاهش می دهد. زمانیکه ورزش می کنید، بدن شما هورمونهای اندورفین آزاد می کند. این هورمون ها علائم استرس و افسردگی را کاهش داده و باعث می شود احساس شادی و خوشحالی کنید.

خواب کافی: زمانی که خواب کافی ندارید و خسته هستید توانایی شما برای مدیریت استرس کاهش پیدا می کند. توصیه می شود به طور متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید.