فیبروم رحمی | نشانه ها و علائم فیبروم رحمی | روشهای درمان فیبروم رحمی | کلینیک مهر

دستگاه آی یو دی کلینیک مهر
دستگاه آی یو دی
اکتبر 21, 2019
عفونت واژن کلینیک مهر
عفونت واژن
اکتبر 26, 2019

فیبروم رحمی کلینیک مهر

فیبروم رحمی

فیبروم رحمی : فیبروم های رحمی، تومورهای خوش خیمی می باشند که روی رحم یا درون آن رشد می کنند. فیبروم ها امکان دارد به کوچکی یک لوبیا یا بزرگی یک توپ باشند. در حقیقت بعضی فیبروم ها به اندازه ای کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند.

فیبروم رحمی کلینیک مهر

گاهی ممکن است این توده ها یا تومورهای غیر طبیعی و خوش خیم بسیار بزرگ شوند و منجر به خونریزی شدید قاعدگی و درد شکمی شوند. در سایر موارد فیبروم ها با هیچ علامت و نشانه ای همراه نیستند. این توده ها اغلب غیر سرطانی و خوش خیم هستند.

از جمله عوامل مؤثر در ابتلا به فیبروم رحمی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• سابقه کمبود ویتامین دی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم
  • سن ۳۰ سال به بالا

علائم

علائم فیبروم رحمی، تا حدود زیادی به اندازه و موقعیت قرارگیری آن در بدن بستگی دارد. چنانچه فیبروم بسیار کوچک باشد یا شخص در دوره یائسگی به‌ سر ببرد، احتمالاً ایجاد فیبروم رحم با هیچ علامتی همراه نخواهد بود. فیبروم ‌ها در خلال یائسگی یا پس از آن منقبض و کوچک می ‌شوند.

از جمله نشانه‌ ها و علائم کلی فیبروم رحمی عبارتند از:

• تورم و بزرگ شدن شکم
  • خون ‌ریزی شدید با مشاهده لخته‌ های خون در فواصل یا هنگام عادت ماهیانه
  • کمر درد یا ناراحتی و درد در قسمت لگن
  • درد در زمان آمیزش جسمی
  • عادت ماهیانه ‌ای که طول بکشد
  • افزایش درد در دوره قاعدگی
  • احساس فشار در ناحیه شکم

درمان

درمانی که پزشکان برای فیبروم رحم تجویز می نمایند، به اندازه فیبروم، سن و وضعیت سلامت عمومی شخص بستگی دارد. امکان دارد گاهی از درمان‌ های ترکیبی استفاده شود.

داروها

در روند درمان فیبروم برای کاهش سایز فیبروم و تنظیم میزان هورمون‌ های ترشح‌ شده میتوان از برخی داروها استفاده کرد. آگونیست ‌های هورمون آزاد کننده در گنادوتروپین‌ها، مثل لوپرون، موجب افت سطح پروژسترون و استروژن خواهد شد که نهایتاً نیز به قطع قاعدگی و کوچک شدن فیبروم می ‌انجامد. برخی دیگر از شیوه های درمانی نیز به کاهش درد ناشی از فیبروم رحمی و کنترل خون‌ ریزی کمک می ‌کنند، اما باعث کوچک شدن آن نمی شوند.

جراحی

در صورت بزرگ شدن فیبروم و یا ایجاد چند فیبروم در رحم، جراحی موسوم به میومکتومی به کار می رود. در این جراحی برشی بزرگ روی شکم ایجاد می گردد تا از این طریق فیبروم را خارج کنند.

چنانچه هیچ کدام از شیوه های درمانی پاسخ‌ گو نباشد، جراحی هیسترکتومی انجام می ‌شود. در این جراحی، رحم را به ‌طورکلی خارج می کنند لذا امکان بارداری وجود نخواهد داشت.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی