قاعدگی سنگین | درمان قاعدگی سنگین | دلایل قاعدگی سنگین | کلینیک مهر

بهمن ۱۵, ۱۳۹۷

قاعدگی سنگین کلینیک مهر

قاعدگی سنگین

مفهوم دقیق عارضه قاعدگی سنگین از نظر پزشکی عبارت است از خونریزی بیشتر از ۸۰ میلی لیتر در هر دوره از قاعدگی. محاسبه میزان خونریزی تقریباً غیر ممکن است ولی با این وجود، پزشک جهت محاسبه میزان خون از دست رفته به توضیحات بیمار اکتفا می نماید.

قاعدگی سنگین کلینیک مهر

پریود زمانی سنگین و شدید در نظر گرفته می شود که:

• دوره خونریزی بیش از ۸ تا ۱۰ روز به طول انجامد و به خصوص اگر این وضعیت چند ماه پی در پی روی دهد.
  • خونریزی پریود به اندازه ای باشد که شخص نتواند به امور روزمره خود بپردازد. این خانم ها اغلب به گونه ای برنامه ریزی می کنند که دوره قاعدگی آنان با مرخصی و یا تعطیلات آنها همزمان شود.
  • خونریزی به طور مداوم روی داده و به اندازه ای شدید باشد که شخص دچار کم خونی شود.
  • شروع ناگهانی خونریزی در روز غیر منتظره همچون باز کردن شیر آب علائمی از قاعدگی سنگین است.

دلایل قاعدگی سنگین

در خانم های جوان تر، معمولاً قاعدگی های نامنظم به دلیل عدم تعادل هورمونی موقتی بروز می کند که این مشکل در نهایت به صورت خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد.

در سال های نزدیک به دوره یائسگی (۴۵بالای سال) نیز قاعدگی های سنگین معمولاً علائمی از عدم تعادل هورمونی می باشد. با این وجود با افزایش سن این امکان وجود خواهد داشت که قاعدگی سنگین به دلیل یک اختلال زمینه ای دیگر بروز نماید.

اختلالات و شرایط زیر می توانند به قاعدگی های سنگین بینجامند:

• پولیپ جداره داخلی رحم
  • فیبروئید (fibroids)
  • اندومتریوز (endometriosis)
  • بیماری التهاب لگن

شایع ترین دلیل، یک بیماری به اسم خونریزی رحمی حاصل از نقص عملکردی (DUB) است؛ که در این نوع بیماری خونریزی های بسیار شدید بدون هیچ علت مشخصی روی می دهند.

در صورتی که شما دچار قاعدگی سنگین هستید به گونه ای که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده و در کیفیت زندگی شما اثرات منفی فراوانی گذاشته است، می توانید به پزشک رجوع نمایید.

پزشک اغلب معاینه لگن را صورت می دهد. چنانچه شما بالای ۴۰ سال باشید، اسکن اولتراسوند از لگن و یا بیوپسی از دیواره داخلی رحم می توانند گزینه های بهتری باشند. پزشکان این اقدامات را برای این منظور انجام می دهند که از عدم وجود اختلال در سلول های بافت دیواره داخلی رحم اطمینان حاصل کنند.

معمولاً، پزشک انجام آزمایش هیستروسکوپی (hysteroscopy) را نیز توصیه می کند. در این آزمایش یک میله به وسیله ی دهانه رحم وارد رحم می شود که پزشک می تواند بافت های سطحی دیواره رحم را ببیند. در اغلب موارد این آزمایش بدون نیاز به بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

درمان قاعدگی سنگین

چنانچه علائمی از یک بیماری زمینه ای وجود نداشت ، درمان این عارضه چندان ضرورتی ندارد، با این حال تعداد بیشماری از خانم ها مایلند با درمان این اختلال بتوانند به سادگی به کار های روزمره خود بپردازند.

در صورتی که مشکل بسیار حاد باشد امکان دارد پزشک برای درمان قاعدگی سنگین شما از دارو استفاده نماید. این دارو ها می توانند غیر هورمونی و یا هورمونی باشند. روش های درمان هورمونی عبارتند از قرص های پیشگیری از بارداری. پروژستوژن در منظم نمودن دوره های قاعدگی می تواند اثرگذار باشد ولی در اندازه خونریزی اثری نخواهد داشت.

روش های درمان غیر هورمونی جهت کاهش میزان خونریزی

دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی که میزان خونریزی قاعدگی سنگین را تا یک سوم می کاهند. میرنا (Mirena – آی ‌یو دی همراه با پروژسترون) که برای بیشتر خانم ها راهکار مناسبی محسوب می شود.

رفع بافت سطحی رحم از طریق حرارت یا لیزر و یا برداشتن کامل رحم که این دو شیوه برای میزان خونریزی های بسیار شدید و برای اشخاصی که به بچه دار تمایلی ندارند توصیه می شود.

در صورتی که قاعدگی سنگین به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، درمان بیماری زمینه ای می تواند به رفع عارضه قاعدگی سنگین کمک نماید. چنانچه شخص دچار کم خونی شود، پزشک برای بیمار داروهای رفع کم خونی نیز تجویز خواهد کرد.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی