پولیپ بینی | علائم پولیپ بینی | عمل جراحی پولیپ بینی | علل بروز پولیپ بینی | کلینیک مهر

برداشتن خال با لیزر کلینیک مهر
برداشتن خال با لیزر
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷
بارداری پرخطر کلینیک مهر
بارداری پرخطر
اسفند ۱۳, ۱۳۹۷

پولیپ بینی کلینیک مهر

پولیپ بینی

پولیپ بینی یک توده غیر سرطانی و نرم می باشد که ممکن است در تمامی افراد مشاهده شود. این عارضه به علت رشد بافت های مخاطی بینی و در پوشش مسیرهای بینی و یا سینوس ها بروز می کند.

پولیپ بینی کلینیک مهر

این عارضه معمولاً در افراد میانسال شایع است. زمانی که شخصی این توده را که همانند قطره اشک و یا خوشه انگور می باشد، احساس کرد می بایست سریعاً به پزشک رجوع نماید.
در صورت عدم درمان پولیپ، امکان دارد این عارضه خطرات و عوارضی برای سلامتی فرد داشته باشد. پولیپ کوچک اغلب علائم خاصی نداشته ولی پولیپ بزرگ یا خوشه ای ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی و عفونت های مداوم شود، حس بویایی شخص را دچار اختلال نماید و سینوس ها را مسدود کند.
طبق بررسی ها، پولیپ بینی تحت تأثیر آلرژی بینی نیز بروز می کند. ضمن اینکه امکان دارد با حساسیت‌های دیگر نظیر حساسیت پوست و آسم همراه باشد.

علائم پولیپ بینی

از علائم پولیپ بینی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• خروپف شدید در خواب
  • آبریزش بینی
  • احساس خارش در اطراف چشم
  • از دست دادن یا کاهش حس بویایی
  • درد در دندان‌های بالا
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از قسمت پشت بینی
  • احساس درد در صورت و سردرد
  • احساس فشار روی صورت و پیشانی

علل بروز پولیپ بینی

پزشکان و دانشمندان به نتیجه مشخصی در خصوص علل ایجاد پولیپ بینی نرسیده‌اند. شایان توجه است که پولیپ محدودیت سنی نداشته و افراد با هر سن و سالی امکان دارد دچار این عارضه شوند. اما اغلب پولیپ در اشخاص میانسال مشاهده شده است.

لازم به ذکر است که مخاط بینی یک لایه بسیار مرطوب بوده که از قسمت درونی سینوس ها و بینی حفاظت نموده و موجب مرطوب نگه داشتن هوای درون بینی می شود. بعضی از دانشمندان معتقدند که ایجاد آلرژی یا عفونت موجب سرخی و التهاب بافت مخاطی می شود و ماده ای مایع از این بافت ترشح شده که تجمع آن در مدت زمان طولانی امکان دارد به پولیپ بینی منجر شود.

معمولاً پولیپ در قسمت در نزدیکی دهانه های سینوسی در مسیرهای بینی ایجاد شده ولی در کل احتمال دارد در هر بخشی در مسیرهای سینوسی یا بینی بروز نماید.

عمل جراحی پولیپ بینی

جهت درمان این عارضه ابتدا پزشک روش های دارویی را برای رفع این عارضه پیشنهاد می کند. در صورتی که فردی با مصرف دارو نتیجه ای نگرفت آخرین شیوه درمان پولیپ بینی، عمل جراحی می باشد.

رادیولوژی – فیزیوتراپی – آزمایشگاه – جراحی بینی