گل مژه چشم | علائم گل مژه چشم | درمان گل مژه چشم | علل بروز گل مژه چشم | کلینیک مهر

بیماری پارکینسون کلینیک مهر
بیماری پارکینسون
خرداد ۱۹, ۱۳۹۸
حمله خواب کلینیک مهر
حمله خواب
تیر ۲, ۱۳۹۸

گل مژه چشم کلینیک مهر

گل مژه چشم

گل مژه چشم انواع گوناگونی دارد ولیکن اکثر آنها نوعی برجستگی یا التهاب متمرکز در پلک می باشند. برخی از انواع گل مژه‌ها به علت عفونت بروز می کنند. این عارضه اغلب با درد همراه است و حتی می‌تواند ظاهر افراد را تغییر دهد.

گل مژه چشم کلینیک مهر

در صورتی که این عفونت برای مدت زمان طولانی درمان نشود امکان دارد بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. اکثر انواع گل مژه ها به طور خود به‌ خود رفع می‌شوند، ولیکن بعضی از انواع آنها به درمان با آنتی‌بیوتیک یا جراحی نیاز دارند. جهت تشخیص نوع گل مژه چشم و درمان آن نزد چشم پزشک مراجعه نمایید.

• برجستگی روی پلک‌ها یا اطراف چشم
  • خارش
  • قرمزی و تورم پلک
  • حساس شدن پلک یا اطراف چشم
  • تغییر رنگ
  • ترشح
  • پوسته پوسته شدن پلک یا اطراف چشم
  • احساس ناراحتی زمان پلک زدن

بسیاری از افراد زمان ایجاد گل مژه آن را احساس می‌کنند ولی خیلی‌ها نیز تنها زمانی متوجه می‌شوند که گل مژه بروز کرده باشد. چنانچه علائم ذکر شده را مشاهده نمودید، به چشم‌‌تان دست نزنید و نزد یک چشم‌پزشک مراجعه نمایید.

علل بروز

انتقال آلودگی، میکروب و گردوخاک به قسمتی از اطراف چشم یا داخل آن ممکن است گل مژه ایجاد کند. در ذیل به شایع ترین علل بروز گل مژه چشم اشاره شده است.

• دستکاری و مالش چشم‌ها به ویژه با دست‌های آلوده
  • میکروب استافیلوکوک
  • انسداد مجرا یا غدد چشم
  • لنزهای تماسی آلوده
  • عدم رعایت بهداشت
  • بلفاریت (ورم پلک) مزمن
  • باقی ماندن آرایش چشم در طول شب

ضمناً عواملی که امکان ایجاد گل مژه را افزایش می دهد عبارتند از:

• داشتن مشکلاتی در زمینه‌ی ترشح غدد چربی در قسمت پلک‌ها (اختلال عملکرد غدد میبومین)
  • بلفاریت مزمن
  • سابقه گل مژه چشم
  • مشکلات مزمن پوستی
  • عدم رعایت بهداشت فردی

درمان

در صورت بروز گل مژه چشم بهترین درمان این است که در ابتدا بهداشت فردی را رعایت نمایید؛ قسمت های اطراف چشم‌هایتان و دستان خود را پاکیزه نگه دارید و حتی الامکان به چشمان خود دست نزنید. این کار موجب می گردد آلودگی و میکروب پخش نشود. در صورت مصرف لوازم آرایشی، دیگر از آنها استفاده نکنید و پس از رفع گل مژه لوازم آرایشی جدید تهیه نمایید تا مانع پخش میکروب و آلودگی به چشم‌هایتان شوید. به هیچ عنوان وسایل آرایشی خود را با کسی شریک نشوید حتی با نزدیک‌ترین اشخاص به خود. چنانچه گل مژه‌‌ی شما دردناک و بزرگ تر شد و مدت زمان طولانی روی پلک شما باقی ماند نزد چشم‌پزشک مراجعه نمایید. درمان‌های متداول گل مژه داروهای آنتی‌بیوتیک و جراحی می باشد. پزشک‌تان روش های جلوگیری از بروز گل مژه را به شما توصیه می نماید.

یک روش رایج جهت بهبود احساس ناخوشایند گل مژه استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس را ‌مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی پلک خود نگه دارید و این عمل را چندین مرتبه در روز تکرار کنید. چشم‌های خود را با استفاده از شامپو بچه‌ رقیق ‌شده در آب بشویید یا از محصولاتی که برای این منظور عرضه می شوند استفاده نمایید. این عارضه اغلب ممکن است از نظر زیبایی و ظاهر مشکلاتی ایجاد کند و به ‌ندرت برای بینایی یا سلامتی افراد خطرآفرین می باشد. اکثر گل مژه‌ها مشکل جدی برای چشم ایجاد نمی کنند. معمولاً این عارضه طی چند هفته خود‌به‌خود رفع می شود. در موارد بسیار نادر گل مژه بزرگ‌تر و علائم آن وخیم تر می شود. گل مژه اغلب به سادگی برطرف می‌شود، ولیکن برای کسانی که مستعدترند امکان دارد به طور مجدد بروز کند.