یائسگی | گرگرفتگی | افسردگی | بی اختیاری ادرار | علائم یئسگی | کلینیک مهر

لابیاپلاستی
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷

یائسگی

تمامی دخترها و زنان در آینده و در میانسالی باید مرحله ای از زندگی به نام یائسگی را تجربه نمایند. در این مرحله، دوران قاعدگی به پایان می رسد یعنی زن ها دیگر نمی توانند بچه دار شوند. این مرحله از دوران زنانگی، همراه با علائم و نشانه هایی نیز خواهد بود که مهم ترین و معروف ترین آنها، همان گرگرفتگی ست.

یائسگی

یائسگی در واقع علامتی مشخص و واضح برای خانم هاست به این معنا که باید با عادت ماهانه و دردهای آن خداحافظی کنند. عده ای از زنان از این موضوع به شدت استقبال کرده و ورود به این دوره را بسیار لذت بخش می دانند اما عده ای دیگر دقیقاً برعکس، دچار نوعی استرس و تشویش خواهند شد زیرا تصور می کنند که به شدت به دنیای پیری نزدیک شده اند! اما به هر حال این دوره نیز را باید به بهترین شکل سپری کرد.

علائم یائسگی:

با ورود به این دورۀ مهم، تغییرات مهمی در بدن زنها اتفاق خواهد افتاد. ازجمله کاهش ترشح هورمون استروژن (هورمون زنانه) توسط تخمدانها ابتدای آغاز این مرحله خواهد بود.

و اما اگر بخواهیم از علائم بسیار واضح و مشخص یائسگی بگوییم می توان این موارد را ذکر کرد:

۱- تپش قلب: گاهی زنان تپش قلب خود در سنین بالای ۴۵ سالگی را با ناراحتی قلبی اشتباه می گیرند که البته باید بدانند این یکی از اولین علائم شروع این دوره خواهد بود.

۲- گرگرفتگی: در شروع این دوره، گرگرفتگی بسیار طبیعی ست که به علت افزایش گردش خون در سر و صورت و گردن اتفاق می افتد. مدت زمان گرگرفتگی نیز بین ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه متفاوت خواهد بود. ممکن است برخی زنان روزی۲ بار دچار این حالت شوند و برخی دیگر روزی ۳ یا ۴ بار.

۳- بی خوابی شبانه در ابتدای دوره: ممکن است بانوان در ابتدای این دوره دچار بی خوابی های مکرر شوند که بسیار عادی ست و به مرور برطرف خواهد شد.

۴- تعریق: از دیگر علائم، تعریق است که در سنین بالای ۴۵ سال از علائم آغاز یائسگی ست.

۵- اضطراب داشتن: در این دوره داشتنِ اضطراب نیز اتفاق خواهد افتاد.

پس از یائسگی چه اتفاقی می افتد؟

و اما پس از اینکه دورۀ یائسگی با علائم مختلفش پشت سر گذاشته شد، ممکن است بیماری هایی با احتمال بیشتر، زنان را دچار خود کنند. با علم به این موضوع می توان عوارض آن بیماری ها را به شدت کاهش داد و یا از بروز آنها پیشگیری کرد:

• کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی
  • بیماری های قلبی عروقی