میگرونیدلینگ

ابتدا بهتر است تعریفی ساده و کوتاه از میکرونیدلینگ ارائه دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که میکرونیدلینگ چیست ؟ تصور کنید با دستگاهی که صدها سوزن بسیار ریز دارد پوست صورتتان زخم شود و خون آید به نظر ترسناک می‌آید. اما اشتباه نکنید. این زخم‌ها همگی سطحی است به قدری که حتی هنگام انجام این روش درد خاصی را نیز حس نخواهید کرد اما همین زخم های سطحی و ریز باعث می‌شود پوست برای بازسازی خود مقدار زیادی کلاژن ترشح کرده و به مرور زخم‌ها و اسکارها بهبود پیدا کند.

در روش میکرونیدلینگ ابتدا پوست با مواد شوینده به خوبی پاک می‌شود. سپس از مواد و سرم‌های مغذی روی پوست استفاده خواهد شد. در صورت نیاز از پماد بی حسی نیز استفاده می‌شود و در انتها سری سوزنی روی منطقه مورد نظر استفاده می‌شود و سطح پوست را خراش می‌دهد.

مدت زمان هر جلسه

کل فرایند حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد . شاید ظاهرا کمی ترسناک برسد ولی اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

بازه زمانی جلسات

تعداد جلسات برای درمان پوست به روش میکرونیدلینگ با توجه به شرایط بیمار از جمله سن، شرایط بدنی، میزان آسیب پوستی متفاوت است. به طور معمول ۴ الی ۶ جلسه استفاده از این تکنیک برای بیشتر افراد مناسب است که البته همانطور که گفته شد ممکن است افراد بسته به شرایط پوستی موجود، به تعداد جلسات کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشند.

گروه سنی

استفاده از میکرونیدلینگ برای درمان جوش، آکنه و ترک‌های پوستی و … در هر سنی قابل انجام است. توصیه می‌شود در سن قبل از ۱۸ سالگی به علت تغییرات هورمونی و کاهش تاثیر این درمان از میکرونیدلینگ خودداری کنید. در افرادی که به علت سن بالا جای زخم بزرگ و چین و چروک عمیق دارند، این درمان توصیه نمی‌شود.

طول زمان اثر

در حالت کلی ماندگاری میکرونیدلینگ به دو عامل بستگی دارد. ۱_ نوع اسکار، زخم، چروک و یا هر مشکل پوستی که قصد درمان آن را دارید. ۲_ نوع پوست هر فرد. ولی در صورتیکه مراقبت های پوستی و برنامه غذایی را رعایت کنید ماندگاری آن طولانی تر میشود.

عفونت
اگر روی صورت شما جوش یا آکنه است ، صبر کنید تا بهبود یابد بعد اقدام به میکرونیدلینگ کنید . زیرا احتمال دارد باعث ایجاد عفونت شود.

واکنش های پوستی
کارشناسان معنقدند نباید این روش را برای پوستی که ملتهب است استفاده کرد . زیرا ممکن است با تحریک شدن پوست التهاب افزایش یابد.

محدودیت ها

در صورت داشتن یکی از ۴ مورد زیر ممکن است میکرونیدلینگ برای شما نامناسب باشد
۱- در صورت ابتلا به پسوریازیس یا اگزما یا دیگر بیماری‌های پوستی
۲- سابقه زخم‌های پوستی داشته یا زخم‌های باز داشته باشید
۳- اخیرا پرتودرمانی شده باشید
۴- در صورت بارداری

مراقبت قبل

قبل از انجام این کار، بهتر از کارهای زیر را انجام دهید:

برای انجام میکرونیدلینگ پوست خود را تمیز کنید و از کرم‌های آرایشی استفاده نکنید.
در صورت مصرف داروی خاص و یا حساسیت به دارو و سابقه بیماری، قبل از انجام این تکنیک با پزشک خود موارد را در میان بگذارید.
در صورت مشکل انعقاد خون و مصرف داروی انعقاد خون به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر از حساسیت غذایی برخوردار هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید.
۳ هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ مصرف داروهای لایه‌بردار را قطع کنید.
۲ تا ۳ هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ، از تزریق چربی و بوتاکس خودداری کنید.

مراقبت بعد

کمی قرمزی و التهاب بعد از انجام میکرونیدلینگ ممکن است وجود داشته باشد که معمولاً پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود و سوزش مختصر که ۲ تا ۴ روز بعد برطرف می‌گردد.
بهتر است تا ۸ ساعت دوش نگیرید و پس از آن فقط با آب سرد شست‌و‌شوی دهید.
تا ۴۸ ساعت آرایش نکنید و از ضد آفتاب رنگی استفاده نکنید.
از تماس با آفتاب خودداری نمایید و در صورت تماس با آفتاب از حجم مناسب ضد آفتاب فیزیکال و یا مینرال استفاده کنید.
کرم‌های تجویزی را به صورت منظم استفاده نمایید.
از مصرف داروهای از بین برنده التهاب بدون تجویز پزشک خودداری کنید.
از کندن و دست کاری زخم‌های ایجاد شده، خودداری کنید.
از ماساژ دادن و فشار دادن پوست به هر طریقی خودداری نمایید.
تا دو ماه بعد از این روش از هیچگونه لایه‌برداری استفاده نکنید.
تا دو هفته از رفتن به سونا و استخر اجتناب کنید.