هایفوتراپی

هایفوتراپی پوست یک روش درمانی جدید برای سفت‌کردن پوست است که بسیاری آن را جایگزین مناسبی برای روش‌های دردناک لیفت صورت می‌دانند. در این روش درمانی از انرژی اشعه‌های اولتراسوند برای افزایش تولید کلاژن در بافت پوست استفاده می‌شود که در نهایت منجر به سفت‌تر‌شدن پوست می‌شود. هایفوتراپی پوست را بیشتر به‌دلیل استفاده آن در درمان تومورهای خوش‌خیم می‌شناسند. با توجه به مدارکی که وجود دارد، اولین استفاده هایفوتراپی برای زیبایی به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد.

مدت زمان هر جلسه

تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام اینکار می‌تواند با توجه به شرایط بیمار و یا درخواست وی تغییر یابد. معمولا هر جلسه درمانی بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد که این میزان در افراد مختلف متفاوت می‌باشد.

بازه زمانی جلسات

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که برای رسیدن به نتیجه ایده آل از تکنیک هایفو در سال اول ۲ جلسه درمانی صورت گیرد و پس از آن با توجه به نتایج به دست آمده در سال‌های آینده بین ۱ تا ۲ جلسه و به صورت سالیانه انجام گیرد.

گروه سنی

به طور کلی این روش درمانی برای افراد بین ۳۰ تا ۷۵ سال که از شل شدگی خفیف تا متوسط پوست رنج می‌برند و می‌خواهند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند، بسیار مناسب است.

طول زمان اثر

اکثر افراد اثرگذاری کامل را در طول سه ماه مشاهده خواهند کرد. این روش را بهتر است یک یا دو بار در سال انجام دهید.

۱-ایجاد درد مزمن در ناحیه تحت درمان:

درد یکی از اولین عوارض استفاده از هایفوتراپی می‌باشد و می‌تواند برای مدتی زیباجویان را آزار دهد. این درد در اثر امواجی که به پوست بیمار تابانده می‌شوند ایجاد می‌گردد و می‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد. با این حال، درد حاصل از این فرآیند زیبایی مدّتی بعد از پایان آن به اتمام می‌رسد و جزو عوارض جانبی شدید این تکنیک محسوب نمی‌گردد ولی در برخی از موارد مشاهده شده است که درد ایجاد شده سیر مزمن به خود گرفته است و برای مدت بیشتری موجب آزار بیمار شده است.

۲-قرمزی پوست:

هایفوتراپی موجب تحریک سلول‌های موجود در لایه‌های مختلف پوست می‌شود و آسیب‌های ناچیزی را به این سلول‌ها وارد می‌نماید. قرمز شدن پوست نشانه‌ی تحریک بیش از حد این سلول‌ها در نظر می‌شود و می‌تواند موجب شروع التهاب در بافت پوست گردد.

سلول‌هایی که از این روش تحریک می‌شوند با ایجاد ترکیبات خاصّی موجب تجمّع سلول‌های سیستم ایمنی در بافت پوست می‌شوند و این فرآیند با نشانه‌هایی همچون قرمز شدن پوست بافت مورد نظر خود را آشکار می‌سازد. البته جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد زیرا این قرمزی بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌رود و جزو عوارض کوتاه مدت هایفوتراپی محسوب می‌شود.

۳–شروع التهاب و متورّم شدن پوست ناحیه مورد نظر:

تورم از دیگر عوارض هایفوتراپی می‌باشد و می‌تواند موجب کاهش تاثیر این روش شود. متورم شدن پوست یکی از نشانه‌های آسیب جدی به سلول‌های پوست می‌باشد و می‌تواند سیستم ایمنی افراد را به شدت تحریک نماید. پس از انجام این فرآیند زیبایی، جریان خون بافت مورد نظر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و آب میان بافتی بیشتری در آن ناحیه جمع می‌شود و این علائم خود را به شکل تورم نشان می‌دهند.

با این حال، جای نگرانی وجود ندارد زیرا این تورم معمولاً با کبودی پوست همراه نیست و پس از گذشت ۲۴ ساعت بطور کلّی از بین می‌رود. کبودی پوست صورت به دلیل استفاده‌ی بیش از حد از هایفوتراپی می‌باشد و به عنوان عدم تسلّط پزشک متخصص به این تکنیک زیبایی در نظر گرفته می‌شود.

۴-بی حس شدن پوست:

بیشتر بی حسی‌های ایجاد شده پس از گذشت ۲ هفته و بدون نیاز به درمان‌های دارویی برطرف می‌شوند و نیازی به مداخله‌ی اضافی ندارند. هایفوتراپی یک تکنیک ظریف محسوب می‌شود و پزشک معالج باید از دقت بالایی برای پیاده‌سازی این تکنیک برخوردار باشد و مشاهده‌ی چنین علائمی نشان دهنده‌ی ضعف اطّلاعات پزشک متخصص در زمینه‌ی استفاده‌ی صحیح از این فرآیند می‌باشد.

محدودیت ها

استفاده از آن برای فرم دهی اندام قابل قبول نیست.
هایفو برای افرادی که پوستی بسیار افتاده و پف کرده دارند تاثیر زیادی نمی گذارد.
وجود هرگونه فلز در ناحیه درمان ممنوعیت استفاده از امواج اولتراسوند را دارد.
خانم های باردار و یا شیرده
داشتن فیلر (ژل) تزریقی در ناحیه صورت: اگر ۶ ماه از تزریق ژل و یک ماه از تزریق بوتاکس گذشته باشد مشکلی ایجاد نمی کند.
داشتن پروتز در ناحیه
برای افرادی که دندان پر کرده یا ایمپلنت در دهان خود دارند هایفو باید با شرایط خاصی انجام شود
افرادی که دچار عفونت، جوش فعال و زخم در پوست صورت هستند نمی توانند از این روش استفاده کنند.
خال های مشکوک و رنگی
روی جای بخیه و جراحی
افراد مبتلا به نواقص عصبی-عضلانی
برای بعضی از نواحی صورت به دلیل وجود اعصاب و شریان های اصلی نمی توان از روش هایفوتراپی استفاده کرد.

مراقبت قبل

اگر که در بدن تان جسم فلزی وجود دارد، قبل از هایفوتراپي حتماً به اطلاع پزشک خود برسانید.
چنانچه قبلاً تزریق ژل و بوتاکس انجام داده اید، پیش از هايفوتراپي به اطلاع پزشک خود برسانید.
در صورتی که بارداری هستید به پزشک خود بگویید.
قبل از مراجعه برای هايفوتراپي بهداشت خود را رعایت کنید.

مراقبت بعد

استفاده از کمپرس آب یخ و دوش آب سرد به بهبود التهاب و تورم پوست کمک می کند.
اما مراقب باشید که به هیچ عنوان پوست صورت و گردن را ماساژ ندهید.
استفاده از مرطوب کننده و ضدآفتاب الزامی است.
تا ۴۸ ساعت از هرگونه حرارت و گرما دوری کنید. تا جایی که امکان پذیر است تا ۲۴ ساعت روی صورت نخوابید و از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
مصرف آب کافی در طول روز فراموش نشود.
به دلیل عدم ایجاد زخم و نداشتن درد، نیازی به استفاده از پماد خاصی وجود نخواهد داشت. اما ممکن است پزشک با صلاحدید خود برای افزایش تاثیر هایفوتراپی، مکمل های کلاژن ساز برای فرد تجویز نماید. انتظارات از روش درمانی باید واقعی باشد. نتیجه گیری در افراد مختلف متفاوت است.