پی آر پی

تزریق پی آر پی روشی طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. چند سی سی از خون بیمار گرفته می شود و با استفاده از کیت های خاص، غلظت پلاکت را به ۳ تا ۵ برابر مقدار اولیه خواهند رساند. PRP یک روش نسبتا نوین و بنیادین سلول های درمانی در علم پزشکی است که از اوایل دهه ۹۰ میلادی در رشته های مختلف پزشکی مانند علم و جراحی زیبایی، فک و صورت جراحی قلب، ارتوپدی و … مورد استفاده قرار می گیرد

مدت زمان هر جلسه

از آنجایی که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به سرعت انجام می شود و معمولا فرآیند درمان حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.

بازه زمانی جلسات

نمی توان تعداد جلسات پی ار پی صورت را به طور دقیق توضیح داد. زیرا این موضوع از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است و ممکن است برخی از افراد که افتادگی و چروک زیادی در پوست خود دارند، تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

گروه سنی

طول زمان اثر

یکی دیگر از دلایلی که موجب شده پی آر پی طرفداران زیادی داشته باشد، ماندگاری بالای این روش است. در شرایط معمولی و در صورت رعایت مراقبت های قبل و بعد از پی آر پی و توجه به توصیه های پزشک، می توانید انتظار داشته باشید که این روش تا بیشتر از ۱ سال و یا حتی ۱۸ ماه هم ماندگاری داشته باشد. این در حالی است که ، ترکیب چربی در مواد پی آر پی علاوه بر چاق شدن صورت، می تواند ماندگاری آن را افزایش دهید.

عوارض

بعد از پی آرپی امکان قرمزی و تورم وجود دارد که بعد از چند روز به طور کامل برطرف می شود. در حالی که متخصصان پوست هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی دارند، خود این روش بی‌خطر به نظر می‌رسد. ممکن است پس از آن کمی درد، کبودی و تورم داشته باشید. اینها در عرض چند روز از بین می روند.

بزرگترین خطرات ناشی از روشی است که با خون شما کنترل می شود. ضروری است که خون خارج شده از بدن شما استریل نگه داشته شود. در غیر این صورت ممکن است دچار عفونت شوید.

محدودیت ها

برخی از افراد به دلیل شرایط جسمانی و سلامتی خود نمی توانند از مزایای تزریق پی آر پی بهره مند شوند. این افراد عبارتند از اشخاصی که به شرایط زیر مبتلا هستند:

سندرم نقص عملکرد پلاکتی
مصرف داروهای ضد انعقاد
ناپایداری همودینامیکالی
نقص ایمنی
به بیماری هایی مانند انواع سرطان به خصوص سرطان پوست مبتلا هستند.
بیماری های مزمن مثل دیابت درمان نشده

مراقبت قبل

قبل از پی آر پی صورت، باید با پزشک ملاقات کرده و سابقه پزشکی خود و انتظاراتتان از انجام این روش را شرح دهید. پزشک معمولا توصیه‌هایی به شما می‌کند تا درمان راحت‌تر و بهتری داشته باشید. عمومی‌ترین مراقبت‌های قبل از PRP صورت عبارت‌اند از:

حداقل سه تا چهار روز قبل از درمان، داروهای ضدالتهابی را مصرف نکنید.
یک تا دو هفته قبل از PRP صورت، از مکمل‌ها، ویتامین‌ها یا گیاهان رقیق‌کننده خون، استفاده نکنید.
در روز درمان، یک وعده غذایی کامل بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید.
برای قطع داروهای خود حتما با پزشکتان مشورت کنید.

مراقبت بعد

لطفاً بعد از درمان PRP، این دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید. بعد از تزریق PRP به مدت کوتاهی محدودیت هایی دارید که سبب می شود نتیجه درمان بسیار بهتر باشد و تقریباً بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بازگردید.
به مدت حداقل ۸ ساعت پس از درمان با پی آر پی مناطق درمان شده را لمس، فشار، مالش یا دستکاری نکنید.
پرهیز استفاده از Advil، Aleve، Aspirin، Ibuprofen، Motrin، Naprosyn،همه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)، ویتامین A، ویتامین E، گینکو بیلوبا، سیر، روغن کتان، روغن کبد ماهی،اسید چرب اسنشیال(EPA، DHA )، حداقل به مدت ۱ هفته قبل و ۲ هفته بعد از درمان.
به یاد داشته باشید، هدف ما ایجاد التهاب است. این داروهای ذکر شده باعث کاهش یا جلوگیری از التهاب می شوند که می تواند نتایج شما را کاهش دهد.
اگر به دلایل قلبی باید آسپرین مصرف کنید، مطمئناً می توانید این کار را انجام دهید، اما این ممکن است نتایج شما را محدود کند. طبیعی است که کبودی، قرمزی، خارش، تورم و یا درد را تجربه کنید که ممکن است تا ۲ روز بعد از تزریق شما طول بکشد.
در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی، ممکن است Tylenol یا سایر محصولات حاوی استامینوفن را طبق دستورالعمل مصرف کنید. ترجیحا اگر می توانید از اعمال یخ در منطقه تزریق شده خودداری کنید زیرا یخ به عنوان یک فرایند ضد التهابی عمل می کند.
حداقل ۳ ساعت بعد ازانجام پی آر پی برای مو ناحیه ی تزریق در سر وموهای خود را خیس نکنید. برای ۳ روز اول از شامپویی استفاده کنید که دارای pH متعادل باشد.
از سونا خشک و بخار، ۲ روز بعد از معالجه خودداری کنید.
از تمرینات شدید، آفتاب گرفتن و گرما برای حداقل ۲ روز پس از درمان خودداری کنید.
از مصرف الکل، کافئین و سیگار به مدت ۳ روز پس از درمان خودداری کنید.
اگر از این متد جهت درمان آلوپشیا ااستفاده کرده اید از مصرف مجدد مینوکسیدیل یا رنگ کردن یا صاف کردن مو به مدت ۳ روز جلوگیری کنید.